Monthly Archives:

februari 2007

Lunch-dilemmat

Fast jag jobbar mitt i Malmö är det nästan hopplöst att hitta en lunchrestaurang med någorlunda nyttig lunch. Därför sitter jag med min röda matlåda (med gårdagens middagsrester) i 95 fall av 100. Men dom där dagarna när man ska träffa någon över en lunch hade det ju varit trevligt om utbudet av bra mat varit större. Det brukar bli att jag hamnar på något sushiställe eller på Systrar och Bröder där man kan få en sopp- och salladsbuffé för en hyfsad peng.

Hade man bott i Stockholm hade livet varit enklare. Där finns Kalori! En restaurang med riktigt bra och nyttig mat! Och riktigt riktigt gott dessutom. Här sätter man själv ihop sin måltid och allting både ser fräscht ut och smakar gott. Fr om februari är allt som serveras nyckelhålsmärkt. Nästa vecka åker jag till Stockholm, ni kan ju gissa var jag kommer att äta!

Lågintensivt vs högintensivt?

En av de vanligaste frågorna jag får som instruktör är om fettförbränning vid lågintensiv resp högintensiv träning. Överallt hör man att lågintensiv träning bränner fett medan högintensiv träning bränner kolhydrater, men det är en sanning med modifikation!

Andelen fett som kroppen använder vid lågintensivt arbete är högre än vid högintensivt, ca 50% fett och 50% kolhydrater. Vid en timmes långsam promenad förbrukar man ca 300 kcal (naturligtvis beroende på vikt och kön, se detta som ett exempel). 50% av dessa är fett och motsvaras av ca 20 g fettväv.

Andelen fett som kroppen använder vid lite högre intensitet är 40%, alltså lägre än vid lågintensiv träning. Men detta betyder inte att vi bränner mindre fett! När vi joggar en timme förbrukar vi ca 600 kcal. 40% av detta kommer från fett och motsvaras av 35 g fettväv!

Vid ett extremt tuft gympapass eller snabb löpning (15 km/h) är andelen fett bara 30%.
Men eftersom energiförbrukningen då är uppe i 1000 kcal/h, bränner vi 45 g fett.

Alltså, ska vi träna en viss TID, exempelvis en timme, så kommer vi bränna mer fett om vi jobbar med hög intensitet. Jämför man istället sträcka t ex 5 km löpning vs 5 km promenad, förbränner vi mer fett på promenaden, men då får man också ha i åtanke att det tar nära dubbelt så lång tid.

Träning förebygger bröstcancer

Det finns mängder av bra anledningar till att träna. För många är träningen ett nödvändigt ont för att bli av med några överskottskilon, men träningen har även effekter som är betydligt viktigare än så. Träning motverkar och förebygger nämligen sjukdomar, allt ifrån hjärtkärlsjukdomar till olika typer av cancer.

Svenska Dagbladet refererar idag till en amerikansk studie som publicerats i Archives of Internal Medicine, där forskare genom att studera 110.000 kvinnor under sju års tid klarlagt betydelsen av motion för olika typer av bröstcancer. Slutsatsen är att vissa tumörtyper kan förebyggas genom ansträngande träning 5 timmar i veckan. Tidigare studier har visat att det skulle räcka med en halvtimmes promenad om dagen för att ge samma resultat men enligt senaste undersökningen måste man alltså träna med lite högre intensitet, som t ex löpning, simning eller gympa.

Välkommen till min blogg!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och skaffat mig en alldeles egen blogg. Bloggens syfte har jag inte riktigt filurat ut, mer än att jag vill förmedla det jag vet om kost och träning. Jag vill ta död på myter och tipsa om hur man får tid att träna trots heltidsjobb och en massa barn… Jag vill dela med mig av mina favoritrecept och tipsa om skojiga träningsformer. En salig blandning med andra ord, och mitt i allt detta kommer ni säkert få läsa allt om vilka nya träningskläder jag vill ha…. Det var det första inlägget… nu ska jag börja fila på nästa. Trevlig läsning!