Lågintensivt vs högintensivt?

En av de vanligaste frågorna jag får som instruktör är om fettförbränning vid lågintensiv resp högintensiv träning. Överallt hör man att lågintensiv träning bränner fett medan högintensiv träning bränner kolhydrater, men det är en sanning med modifikation!

Andelen fett som kroppen använder vid lågintensivt arbete är högre än vid högintensivt, ca 50% fett och 50% kolhydrater. Vid en timmes långsam promenad förbrukar man ca 300 kcal (naturligtvis beroende på vikt och kön, se detta som ett exempel). 50% av dessa är fett och motsvaras av ca 20 g fettväv.

Andelen fett som kroppen använder vid lite högre intensitet är 40%, alltså lägre än vid lågintensiv träning. Men detta betyder inte att vi bränner mindre fett! När vi joggar en timme förbrukar vi ca 600 kcal. 40% av detta kommer från fett och motsvaras av 35 g fettväv!

Vid ett extremt tuft gympapass eller snabb löpning (15 km/h) är andelen fett bara 30%.
Men eftersom energiförbrukningen då är uppe i 1000 kcal/h, bränner vi 45 g fett.

Alltså, ska vi träna en viss TID, exempelvis en timme, så kommer vi bränna mer fett om vi jobbar med hög intensitet. Jämför man istället sträcka t ex 5 km löpning vs 5 km promenad, förbränner vi mer fett på promenaden, men då får man också ha i åtanke att det tar nära dubbelt så lång tid.

Inga kommentarer

    Kommentera

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.