Skåneleden 2020

Skåneleden SL5: Rydebäck-Helsingborg

När man ska lura med sig en tonårig dotter på sin vandring gäller det att välja sträcka med omsorg. Vi har fått en max vandringstid på tre timmar att förhålla oss till, och det underlättar om det finns kaffe och god mat i änden på etappen. Därför väljer vi en av etapperna i närområdet: Rydebäck-Helsingborg.

Skåneleden sl5 Etapp: 7 Rydebäck-Helsinborg, 16 km.

Hur: Tåg till Rydebäck. Promenad till Helsingborg, och tåg därifrån och hem.

Svårighetsgrad: Superlätt vandring. Behövs bara mindre ryggsäck med regnjacka och tilltugg längs vägen.

Skåneleden sl5

Vi hoppar av på Rydebäcks station och letar oss ner mot havet och Skåneleden. Det är ca 2 km dit men det känns som den längsta biten på hela sträckan. Mest för att det börjar regna hela tiden och  att vi måste stanna och ta skydd när vi inte orkar fiska fram regnjackan för varje regnskur.

Vanligen när jag springer sträckan mellan Landskrona och Helsingborg avviker jag från Skåneleden i höjd med Råå och tar raka vägen in till kaffebaren som alltid hägrar. Nu följer vi leden och får upptäcka nya marker. Dessutom sammanfaller Skåneleden på flertalet ställen med banan för Helsingborg marathon och det blir en bonanza av nostalgi när vi närmar oss stan.

Skåneleden sl5

Första pausen tar vi efter 6 kilometer. Då har tonåringen ropat en stund efter fikapaus. I Råås småbåtshamn åker ostmackorna fram och det är helt omöjligt att sitta just här utan att mumla ”HEJ OCH HÅ KÄMPA PÅ VÄLKOMNA TILL RÅÅ” – hejaramsan som man möts av just här, i det marathon som sedan 6 år tillbaka är en tradition.

Vi följer marabanan uppför backen och ytterligare en bit innan Skåneleden viker av från det som är bekant. Bara en kort bit från bostadsområden och asfalt är vi plötsligt mitt i en dalgång med frodig grönska. För att bara en stund senare vara vid tunneln efter 10 km där Fredrik alltid brukar heja, men där han helt oväntat INTE dök upp senast. Stackars tonåringen får höra alla minnen som bara bubblar fram. Här brukar pappa stå, här stod Mat-Tina, här blev jag kissnödig. Sånt där superintressant som alla tonåringar längtar efter att veta.

Skåneleden avviker och ansluter till marabanan. Vi passerar Ramlösa Brunnspark (där jag får gåshud av mina egna tankar) och Jordbodalen. Vi kommer in i nya kvarter, nya uppförsbackar och hittar ett sjukhus jag aldrig sett. Plötsligt uppenbarar sig Kärnan och jag vet att kaffebaren är nära. Själv har jag ork över till en photoshoot med utsikt, men fotografen vill ha mat. Tar motvilligt en bild innan vi studsar ner de miljonerna trappstegen till havsnivå.

På Bruket i Helsingborg äter vi vår lunch och njuter av en välförtjänt latte. En stads- och havsetapp av Skåneleden. Fint det också!

Skåneleden sl5

7+
Aktuellt

Kävlinge-Umeå på cykel

Vi hade en dröm att cykla från Kävlinge till Umeå. Två barn kom emellan och tiden gick. Till slut satte svärföräldrarna ner fötterna och sa att det var dags. Tog våra barn i två veckor och kickade ut oss på landsvägen. Idag är det tio år sedan vi startade vår 150 mil långa resa norrut och jag glömmer det aldrig!

Det coola i att ta sig över landet för egen maskin. Sorgen när vi inser vilken typ av mat som finns att tillgå i Sveriges hålor. Grusvägarna, skavsåren, uppgivenheten och lyckan. Jakten på världens godaste jordgubbstårta. Vita-duk-serveringen i Loka Brunn där vi äntrar i svettiga träningskläder och blir tilldelade bordet bredvid ett romantiskt par, trots att alla andra bord är lediga.

För att återuppleva kalaset så här tio år efter läste jag nu på morgonen inlägget från vår första etapp. Och eftersom det var så rafflande kunde jag inte stoppa där. Sträckläste hela kategorin och missade nästan tåget till dagens vandring!

Om du så här i hemester-tider vill på cykeltur i landet kan du alltid läsa och inspireras. Eller avskräckas….

 

7+
Aktuellt

Att inte träna

Det är aldrig något problem för mig att få till min träning. Den är liksom superprioriterad och lika självklar som frukost. Det är mycket svårare att låta bli…

Blåklint

Jag älskar att träna. Det är roligt, jag mår bra och det är en naturlig del av min dag. Jag tränar så varierat att det sällan är något problem att träna nästan varje dag. Är jag trött i armarna kan jag springa. Har det blivit mycket konditionsträning kan jag träna styrka. Är jag löpskadad kan jag bevisligen cykla. En hel del.

Men vilodagar behövs också såklart, och bäst är om de sammanfaller med dagar man har fullt upp med annat och ändå har ont om tid. Idag bad kroppen om vila på en superledig dag utan några som helst måsten. Och det känns ju minst sagt lite otajmat. Men ändå. Kroppen ska man lyssna på!

Så jag fick lägga band på mig själv. Bokade av HIIT-passet som skrek efter mig, och gick på en superlugn yoga. Knakade loss ryggen och mjukade upp stela rumpmuskler. Precis vad kroppen behövde idag.

Men i morgon vill jag träna igen…

10+
Aktuellt

Sommarläsning

Fick äran att bli veckans löpare på marathon.se. Kan ju tyckas lite feltajmat när jag för tillfället knappt kan kalla mig löpare. Men ändå. Det var roliga frågor att svara på så jag gjorde det.

Vill ni läsa mer om mig och se vad som krävs för att bli min löparkompis så har ni artikeln här.

Och har ni lite att göra så svara gärna på valfri fråga här i kommentarerna!  Så får jag chansen att lära känna er lite bättre!

 

9+