Aktuellt

Hjärtinfarkt eller bröstcancer?

Min läkare säger att jag har för lite östrogen i kroppen. Jag märker ingenting av detta förutom att jag slipper vissa månatliga problem. Jag ska inte ha fler barn och har aldrig mått bättre.

Min läkare säger att östrogenbrist kan leda till benskörhet och hjärtkärlsjukdom. Så skriver hon ut hormonpiller till mig.

Jag läser bipacksedeln:
Ökad risk för bröstcancer, blodproppar och leverskador. Det ena läskigare än det ändra. Mår illa. Känns som att det är gift jag ska stoppa i mig.

Jag som inte har ätit en huvudvärkstablett på tio år, ska nu förmå mig själv att stoppa en hel kemifabrik i min mun. Varje dag i tio år.

Frågar lite snällt om det finns andra behandlingar, har hört att vissa blivit hjälpta av akupunktur. Men det biter inte på doktorn. Det finns bara en väg. Piller.

Så här står jag och väger. Benskörhet mot leverskador. Hjärtkärlsjukdom mot bröstcancer.

Och jag blir inte klok. Jag vill inte behöva välja. Jag mår ju bra som det är.

48 Kommentarer

  • Svara
    Miranda
    15 oktober, 2013 kl 09:13

    OJ vad knepigt!!?

    Kan du kanske få fler utlåtanden från flera läkare? Förstår din förvirring…

  • Svara
    Maria
    15 oktober, 2013 kl 09:29

    Jag förstar precis hur du känner.
    Jag har även östrogen brist och efter aratal av olika hormon preparat med olika biverkningar har jag bestämt mig för att lyssna pa kroppen och lata den vara.
    Jag vill ju ma bra nu! Vad vet jag om livet om 20 ar?
    Varför ska jag dras med biverkningar för att eventuellt inte bli ”a bag of bones” pa äldre dagar?
    Hade inga besvär innan och en massa besvär under behandlingen.
    Jag anser att hormon preparat skrivs ut alltför ofta och utan tillräcklig information. Det paverkar inte bara manga av kroppens funktioner utan kan även fa mentala konsekvenser.
    Inser att det är väldigt individuellt hur man reagerar pa en sadan behandling, men haller definitivt med Miranda, get a second opinion!
    Och lyssna pa dig själv. Jätte viktigt.
    Kram pa dig och all lycka!

    • Svara
      Anna
      15 oktober, 2013 kl 11:38

      Vilka biverkningar har du fått? Tacksam för lite info från någon som provat. Fast i magtrakten har jag nog redan bestämt mig… JAG. VILL.INTE.

      • Svara
        Maria
        15 oktober, 2013 kl 13:16

        Hej Anna,
        extrema problem med svullna ben och myrkrypningar, i saväl vader som i lar och armar, pga. av försämrad blodcirkulation. Har aldrig haft det innan.
        Fick sluta med de första preparaten pga det. Gynekologen var orolig att jag skulle drabbas av en propp…
        Sedan har jag provat flera olika preparat men efter ett tag sätter samma svullnad in igen.
        Har även ofta hjärtklappning, vilket min gynekolog iofs ville skylla pa psyket ( vilket är helt galet, eftersom jag inte känner mig ett dugg ledsen, stressad eller rädd, förutom för bieffekterna av medicinen förstas)
        + att jag även fatt en känslig mage och ofta magkatarr. (innan medicineringen hade jag en mage av sten)
        För att nämna nagra…
        FÖLJ. DITT. HJÄRTA.

        • Svara
          Anna (orka mera)
          15 oktober, 2013 kl 22:02

          Låter ju mindre roligt det där! Inte direkt något jag är sugen på att testa…

  • Svara
    fitnessbym
    15 oktober, 2013 kl 09:29

    OJ, gud vad hemskt det låter. Gillar inte sådant som ska ändra hormonerna. Men kan annan mat hjälpa?. Dem säger ju att Soya produkter innehåller mycket östrogen. ? haha vad vet jag. Men det känns verkligen inte som att piller skulle vara enda vägen. Lycka till iallafall.

    • Svara
      Anna
      15 oktober, 2013 kl 11:40

      Jag ska grotta ner mig i det här och se om det finns något man kan göra på naturlig väg! Tack för din omtanke!

  • Svara
    Jessica
    15 oktober, 2013 kl 09:46

    Förstår precis hur du känner. Har just börjat med mina piller. Fem år med medicin för att förhindra att att min bröstcancer ska komma tillbaka. Vill inte heller stoppa i min kropp en massa konstgjorda piller – men har just inget val :/

    • Svara
      Anna
      15 oktober, 2013 kl 11:42

      Usch vad tråkigt! Men i ditt läge hade jag inte heller tvekat. Det är en skillnad på om man faktiskt är (har varit) sjuk eller om man liksom ska förebygga något som man inte ens vet om det kommer att ske. Hoppas du slipper dina piller när risken för återfall har minskat! Kram och pepp!

  • Svara
    Magnus
    15 oktober, 2013 kl 09:49

    Jag tycker att du ska lyssna på magen här. Med tanke på hur mycket du tränar och tränat kanske inte benskörhet är det första jag skulle tänka på (även om detta kan ske vid för låga östrogennivåer) Men kanske är denna risk ”bättre” än de bivärkningar som är riskerna med medicinen?

    • Svara
      Anna
      15 oktober, 2013 kl 11:44

      Ja men eller hur. Jag är hellre benskör än får bröstcancer. Fast hjärtkärlsjukdom klarar jag mig gärna utan. Å andra sidan äter och lever jag ju på ett sätt som i sig minskar den risken…. det lutar åt ett NEJ. Min magkänsla är ganska stark i frågan.

  • Svara
    Lotta
    15 oktober, 2013 kl 10:35

    Det låter ju helt sjukt! Först och främst, träffa en annan doktor, det har man alltid rätt till, och stå på dig. Kräv att få veta mer om alternativ, för de finns. Jag har själv aldrig behövt informationen, därför har jag inte lagt det på minnet, men vet att jag läst om biologiska/naturliga sätt att hjälpa kroppen med hormoninbalans.

    Det är förstås enkelt när man själv inte står för valet på riktigt, men jag skulle ta ”risk för benskörhet och hjärtkärlsjukdom” över ökad risk för bröstcancer och leverskador, speciellt med tanke på hur du lever, äter och tränar. Och vill man gardera sig kan man alltid tänka lite extra på vad man stoppar i sig, just med tanke på skelettet, även om jag vet att du är bra på gröna bladgrönsaker och liknande som är laddade med kalcium, och d-vitamin som sägs hjälpa till med upptaget av kalcium så att man verkligen tillgodogör sig det man stoppar i sig. Men själv skulle jag aldrig stoppa i mig ”en hel kemifabrik”, där en av biverkningarna är ökad risk för bröstcancer om jag inte själv kände att jag mådde dåligt och behövde det, eller det fanns allvarliga och överhängande risker med att låta bli.

    Men först och främst, som sagts ovan, get a second opinion!

  • Svara
    pernillabredolt
    15 oktober, 2013 kl 10:41

    Jag hade skippat pillren och fortsatt leva som du verkar göra enl. bloggen: träning, rörelse och bra kost!

  • Svara
    Lotta
    15 oktober, 2013 kl 10:47

    Jag igen.. Jag var tvungen att hoppa in på fass (din länk) och läsa lite, och det står:

    Divina Plus används för att:

    Lindra symtom under och efter övergångsåldern

    När menstrationen upphör (menopaus) sjunker kvinnans östrogen. Det kan ge besvär som svettningar och värmevallningar. Divina Plus lindrar dessa symtom efter menopaus. Divina Plus ska bara används om besvären ger problem i det dagliga livet.

    ** obs! Divina Plus ska bara används om besvären ger problem i det dagliga livet. **

    Förebygga benskörhet

    Efter menopaus drabbas vissa kvinnor av benskörhet. Diskutera alla tänkbara möjligheter med din läkare. Om du har ökad risk för frakturer (benbrott) och andra läkemedel inte passar för dig kan du använda Divina Plus för att förebygga benskörhet efter menopaus.
    ………….

    Ja, jag vet att det alltid finns den där formuleringen ”din läkare kan ha ordinerat medicinen av andra orsaker..” men jag tycker då inte att du bara snällt ska acceptera en läkares ord och stoppa i dig detta, varje dag i 10 år. Nästa doktor, tack! (Gärna en som är lite mer öppen och påläst om andra behandlingsmetoder än att bara trycka i patienterna piller.)

    • Svara
      Anna
      15 oktober, 2013 kl 11:46

      Eller hur! Det känns helt galet. Men var hittar man den där läkaren som har lite öppnare sinne? Känns som att risken är överhängande att hamna hos en precis likadan vid nästa försök.

      • Svara
        Lotta
        16 oktober, 2013 kl 10:26

        Jo, det är nog lite av ett lotteri, gäller att ha tur och träffa rätt. Men ju mer påläst du är när du kommer dit, ju mer frågor du kan ställa om ev. alternativ,desto större chans att läkaren, vem hen än är, inser att detta kemilabb kanske inte är det bästa för dig att stoppa i dig.

  • Svara
    Gunilla
    15 oktober, 2013 kl 10:50

    Lågt östrogen i tränande kvinnor beror ofta på för hård träning i kombination med för lågt energiintag/brist på näringsämnen. Får du i dig tillräckligt? De låga nivåerna tyder inte på det. http://www.runnersworld.com/injury-treatment/bone-health-highly-trained-female-athletes

    • Svara
      Anna
      15 oktober, 2013 kl 11:53

      Jag tränar förvisso mycket men inte i närheten hos de elitsatsande kvinnor som det oftast talas om i dessa sammanhang. Jag har en fettprocent som ska vara mer än tillräcklig för östrogenproduktion och näringsmässigt äter jag både allsidigt och mycket. Läkaren tror inte att det har något samband med detta, utan mer en oförklarlig flipp i länken mellan hjärna och äggstockar.

  • Svara
    Jesper Brunholm
    15 oktober, 2013 kl 12:15

    Många kloka tanker om ämnet här: http://kvinnotankar.wordpress.com/2012/05/22/ostrogenbehandling-2/

    • Svara
      Anna
      17 oktober, 2013 kl 07:23

      Tack så mycket Jesper! Lägger den i högen som ska läsas i helgen :)

  • Svara
    Annika
    15 oktober, 2013 kl 13:59

    Du ska genast googla”kaos i kvinnohjärnan” leta upp författarens hemsida. Hon har många bättre tips!

  • Svara
    Lisa
    15 oktober, 2013 kl 14:41

    Nu är jag inte särskilt påläst men trodde faktiskt att man slutat ordinera östrogenpreparat om inte patienten har svåra övergångsbesvär.
    Kolla den här sidan:
    http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer—listan/Hormonersattning-HRT-for-kvinnor-i-klimakteriet/

    • Svara
      Anna (orka mera)
      15 oktober, 2013 kl 22:04

      Tack för länken! Jag läser allt jag kommer över och försöker bli klok :)

      • Svara
        Lisa
        16 oktober, 2013 kl 01:41

        Jag blev bara nyfiken, har de testat nivåerna labmässigt på ditt östrogen?

        • Svara
          Anna
          17 oktober, 2013 kl 07:22

          Ja, jag har fått lämna blodprov varje vecka i en femveckorsperiod och tydligen så varierar inte halterna som de ska.

          • Lisa
            21 oktober, 2013 kl 14:05

            ok. Men då utgår jag ifrån att det varit någonting i dig som förorsakat att man vill göra denna utredning. Min rekommendation är att du funderar utifrån de symtomen huruvida du vill bli av med dem eller ej.

  • Svara
    anneliten
    15 oktober, 2013 kl 17:41

    Anna jag är absolut inte insatt i helheten, men att normalisera en för låg nivå låter inte så tokigt tycker jag. Du borde absolut diskutera din oro med samma läkare eller en ny så att du får ett bättre beslutsunderlag. Sedan är det ju du som måste bestämma.

  • Svara
    Marie
    15 oktober, 2013 kl 19:53

    Hjärt/kärlproblem känns ju inte bra, går det att undersöka regelbundet om det är något som är på gång och då börja medicinera eller måste man förebygga? Jag har gjort flera mätningar av bentäthet på Idrottsmedicin under ett undersökningsprojekt/forskning. Samma fråga där? Kan man inte få kolla det regelbundet för att se om det minskar?

    • Svara
      Anna (orka mera)
      15 oktober, 2013 kl 22:06

      Det hade varit perfekt. Känns sådär att behandla något som man inte ens vet finns….

  • Svara
    Tina Jensen
    15 oktober, 2013 kl 19:53

    Anna – kolla upp Mia Lundin för att se om du kanske kan få lite råd/tips/ideer http://mialundin.se/ Lycka till!

    • Svara
      Anna (orka mera)
      15 oktober, 2013 kl 22:07

      Tack för tips Tina, där fanns mycket att läsa! Helgen är räddad :)

      • Svara
        Tina
        16 oktober, 2013 kl 14:55

        Ja det kan jag tänka mig :-)

  • Svara
    Suzanne
    15 oktober, 2013 kl 20:37

    Jag skulle nog satsa på lite extra mjölk utöver motion så länge man de facto inte har drabbats av benskörhet. Medicinera något som kanske aldrig inträffar låter ganska dumt när det finns eventuella biverkningar av det mindre bra slaget.
    http://www.starktskelett.nu/

  • Svara
    Ingmarie
    15 oktober, 2013 kl 21:30

    Fick du mitt mail?
    Måste dock direkt kommentera Suzanne ovan. Mjölk hjälper INTE mot benskörhet. Tvärtom!Det är en förlegad myt som hålls vid liv av mjölkindustrin.
    Finns inget annat land som dricker så mycket mjölk som i Sverige och ändå har vi bland de högsta antalet bensköra.
    Mjölk har en försurande effekt på kroppen. (Dvs ph sjunker)När kroppen blir försurad tas det automatiskt kalcium ur skelettet för att neutralisera syran. Komjölken innehåller också tre gånger så mycket protein som människomjölken, och när vi dricker komjölk omvandlas en stor mängd av det proteinet till syror som alltså tar mer kalcium från skelettet än det tillför. När mjölken är pasteuriserad absorberas inte ens hälften av kalciumet.
    Jag hade satsat på D-vitamin, tofu och annan växtöstrogenrik mat samt kalcium/mineralrik grön mat som inte lakar ut skelettet.
    Tränar gör du ju redan. :-)

    • Svara
      Anna (orka mera)
      15 oktober, 2013 kl 22:09

      Tack för alla dina tips Ingmarie, både här och i mailet. Jag ska läsa och suga åt mig all info i länkarna!

    • Svara
      Suzanne
      16 oktober, 2013 kl 21:22

      Protein sänker ph i blodet och kroppen kompenserar med att frigöra kalcium. Huruvida detta orsakar benskörhet är svårt att veta, eftersom det inte finns några konklusiva belägg för detta. Vi får helt enkelt vänta och se vad framtida forskning kommer fram till. Fram tills dess är det nog bäst med lagom mycket av allt man äter.

      I tofu finns det mer protein än i mjölk, för den som är rädd för försurning av blodet.

  • Svara
    Fredrik
    16 oktober, 2013 kl 01:51

    Läs boken ”forskningsfusket” så blir ditt val kanske enklare…
    Jag som läst den skulle solklart valt den pillerfria vägen.

    • Svara
      Anna
      16 oktober, 2013 kl 21:32

      Sånna där böcker man vill men inte vågar läsa…. tack för tips :)

  • Svara
    Märta
    16 oktober, 2013 kl 06:50

    Jag har samma problem och har undvikit att medicinera för jag får otroligt mycket biverkningar (värst tycker jag det är med humöret som åker berg och dalbana). Istället går jag på regelbundna hälsokontroller (typ 2 år emellan) och mitt hjärta och mina värden är fina. 41 år, äter bra, tränar ca 4 ggr i veckan. Både mor och far här problem med hjärtkärlsjukdom.

    • Svara
      Anna
      16 oktober, 2013 kl 21:33

      Låter som en bra plan! Ska nog börja där, men min livs första hälsokontroll!

  • Svara
    Celia
    16 oktober, 2013 kl 08:37

    Intervjuade nyligen en apotekare som rekommenderade ett preparat som heter Femarelle. Det är ett kosttillskott som innehåller extrakt av sojaböna kombinerat med linfrö. Det är tydligen marknadens mest väldokumenterade produkt i den här kategorin vad gäller både säkerhet och effekt. Studier visar att Femarelle är lika effektivt som östrogen när det gäller klimakteriebesvär. Inte vad du lider av ju ;-), men studien visar också att Femarelle kan öka benmassa och motverka benskörhet. Det ska funka som ett naturligt alternativ till hormoner. Kan ju vara värt att kolla upp…

    • Svara
      Anna
      16 oktober, 2013 kl 21:35

      Tack snälla för tips! Jag ska genast googla det!

  • Svara
    Joanna Sörensen
    16 oktober, 2013 kl 11:22

    Var försiktig! Min mamma fick bröstcancer efter att ha ätit hormonpillrrna!
    Lycka till! :-)

    • Svara
      Anna
      16 oktober, 2013 kl 21:37

      Usch då! Gör mig inte precis mer sugen…

  • Svara
    Susanne
    16 oktober, 2013 kl 11:53

    Blev lite nyfiken och googlade lite. Hittade denna länk som var rätt intressant ur många aspekter.
    http://www.halsosidorna.se/Hormoner.htm

    På denna sidan står bland annat:
    ********************
    Östrogen behöver bl.a. mineralet koppar för att kunna bildas.

    Notera:
    Fytokemikalier som bl.a. finns i frukt och bär, kålväxter och grönsaker innehåller växtöstrogener som liknar östrogen. Sojabönor innehåller det östrogenliknande ämnet phytoestrogener.
    ​********************

    Jag förstår din oro. Men varför kom läkaren fram till detta över huvud taget? Om du mår bra menar jag. Varför kollades din östrogennivå upp?

    Hittade även detta på en sida:(http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Ovrig/Ska-jag-ta-ostrogen/)
    ********************
    Vilka är de starkaste argumenten för en hormonbehandling?

    Det finns framför allt tre skäl att fundera på hormonbehandling i någon form:
    •om du har mycket besvär med svettningar och värmevallningar
    •om du besväras av torra slemhinnor
    •om du löper en särskilt hög risk för att senare i livet utveckla benskörhet.
    ********************
    Känner du dig träffad av någon av dessa tre punkter? Troligen inte eftersom du mår bra och tränar mycket och äter bra och hälsosamt.

    Lycka till!

    • Svara
      Anna
      16 oktober, 2013 kl 21:38

      Tack för dina länkar! Ska kolla in dem!

  • Svara
    Karin
    19 oktober, 2013 kl 18:57

    Men kära Anna. Jag förstår att du är tveksam till hormonbehandling, och självklart ska du ta det med din doktor – inte ovetenskapliga råd i ett kommentarsfält.
    Östrogenbehandling vid FÖR TIDIG MENOPAUS är en HELT annan fråga än hormonbehandlig vid menopaus i normal ålder. De risker som diskuteras med hormonbehandling vid övergångsbesvär i normal ålder kan inte överföras till hormonbehandling vid för tidig menopaus.
    Det är en vanlig missuppfattning att naturliga preparat saknar biverkningar, sk naturliga östrogener kan även dessa innebära förhöjd cancerrisk.
    Utebliven behandling är inte biverkningsfri:

    http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/kvinnohalsa/kvinnor-med-tidig-menopaus-levde-kortare/

    Frågan är komplex, läkemedelsverket har därför tagit fram behandlingsrekommendationer, vilka ngn tidigare i tråden hänvisat till. Efter en omfattande genomgång har det bedömts att nyttan av hormonbehandling vid för tidig menopaus överväger ev risker upp till 50 åå. Det är väl för väl att din läkare följer rekommendationer baserade på vetenskap? Sedan är beslutet givetvis upp till dig.

    (För mer bakgrund, sid 16:)

    http://www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/HRT_bokmärken.pdf

    Lycka till i ditt beslut!

    • Svara
      Anna
      21 oktober, 2013 kl 08:23

      Tack för info från en annan synvinkel! Jag ska sätta mig och läsa igenom och försöka ta ett så välgrundat beslut som möjligt. Såklart efter att ha pratat med någon läkare till! Tack igen!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.