Kolhydrater

Resultatet av en stor amerikansk studie har publicerats i American Collage of Cardiology. 16000 friska kvinnor studerades under 9 år och det man kom fram till var att de kvinnor som åt mat med hög glykemisk belastning hade en 1,5 gånger högre risk att drabbas av hjärtkärlsjukdom. SvD tog upp detta härom dagen, läs gärna mer om det här. Resultatet är i sig ingen överaskning eftersom mat med högt GI ökar blodfetterna och blodtrycket samt inlagringen av kolesterol i blodkärlen.

Jag tror att många har greppat detta nu eftersom GI varit på tapeten en längre tid. Många väljer fullkornsvarianter etc. Jag tror personligen att man kan göra mer än så. Jag tror vi mår bra av att dessutom minska intaget av dessa produkter. Livsmedelsverket rekommenderar 55-60 E% kolhydrater. Atkins å andra sidan rekommenderar ca 15 E%. Jag lägger mig någonstans däremellan och tycker 40 E% funkar bra på mig. Då orkar jag träna mycket. Jag har en stabil blodsockerkurva och mår tipptopp!

Det viktiga att tänka på om man minskar på kolhydraterna är att kompensera detta med ett högre intag av fett och protein. Annars hamnar man på kaloriunderskott och kommer med största sannolikhet trilla dit till eftermiddagskaffet.

Men det var ju inte alls det här jag skulle blogga om idag. Utan om mina nya träningsskor. Så här ser dom ut i alla fall. Skitsnygga!

Inga kommentarer

Kommentera