Träna med pulsklocka

Lite av nöjet med att träna är ju alla prylar runt omkring som man kan roa sig med. Förutom kläder kan man ju förgylla sin tillvaro med cykeldatorer, GPS och pulsklocka. För tillfället är det pulsklockan som är min favoritpryl. Med hjälp av den kan jag se min dagsform och använda den som instrument för att lägga upp intensiteten på mina pass. Jag har ännu inte vågat mig på ett maxpulstest men har genom att använda mig av formler och korrigera utifrån hur jag känner vid olika intensiteter kommit fram till vad min maxpuls borde vara. Utifrån det lägger jag upp mina pass på olika sätt beroende på om det är långdistanspass, återhämtningspass eller intervallpass jag ska köra. Idag var det dags för intervall. Uppvärmde 10 minuter och sprang sedan 5 intervaller à 4 minuter på 85% av max. Mellan intervallerna 2 minuters återhämtning i lugnt tempo. Och sen nervarvning förståss.

Efter varje intervall kollade jag hur många pulsslag jag lyckades sänka på en minut (fortfarande springande men mycket långsammare). Efter första intervallen sänkte jag 30 slag på en minut, efter andra 20, sen 17, 12 resp 10…. bara kul att se hur det funkar liksom. Hur fort man sänker pulsen efter passet sen är en bra indikation på formen – ju snabbare återhämtning desto bättre form.

Pulsklockan är utmärkt för att hålla träningen på rätt nivå: hårt när det ska vara hårt och lätt när det ska vara lätt. Annars har i alla fall jag lätt att mala på i samma lagom-tempo alltid.

Men nu ska jag lägga pulsklockan åt sidan och ta helg.

Ha en härlig fredag!

Inga kommentarer

Kommentera