Aktuellt

Älskade nötter

Jag är en nötoman. Jag verkligen älskar nötter. Har minst 4-5 olika sorter hemma som förgyller min dag. Som tur var är just denna last nyttig. Nötter innehåller nämligen gott om enkelomättade fetter och bidrar till att sänka blodfetterna. Man har visat att man genom att äta nötter ett par gånger i veckan kan sänka det dåliga kolesterolet (LDL) och höja det goda kolesterolet (HDL). I nötterna finns höga nivåer av protein samt vitaminer och mineraler. Vitamin E finns rikligt i många olika nötsorter. Dess främsta funktion är att fungera som antioxidant och skydda kroppen från fria radikaler. De fria radikalerna är skadliga ämnen som kan öka risken för b la cancer och hjärt- kärlsjukdomar. Nötter har ett lågt GI och bidrar till att hålla blodsockerkurvan jämn över dagen. Alla nötter är dock feta så de bör inte ätas i obegränsade mängder (eeeeh, det är den svåra biten!!)

Också lite snabbfakta om mina favoritnötter:

Valnöt. Innehåller omega-3-fettsyror som är bra för blodfetter och hjälper mot åderförkalkning. Innehåller även vitamin A och E. 62% fett. 14% protein.

Sötmandel: Rika på vitamin E, järn, zink och kalcium. 20% protein. 52% fett.

Hasselnötter: Innehåller mycket E-vitamin, järn, kalcium, magnesium. 62,6% fett. 13% protein.

Cashewnötter: Rika på järn och B-vitaminer. 46.5 % fett. 15% protein.

Nötter kan man äta på miljoner sätt. Här är exempel på hur jag gör:

  • Frukost: Extra mandlar på morgonmüslin.
  • Mellis: keso+apelsin plus hackade valnötter. Eller ”nötpåse” om jag är på resande fot…dvs en påse med mandlar, hasselnötter och russin. Smaskens!
  • Lunch/middag: strö cashewnötter över maten…mmm…. supergott.
  • Gott i bröd. Ju fler sorter ju godare :)

Inga kommentarer

    Kommentera

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.