Aktuellt

Kom igång och spring!

Löpning är den träningsform som är absolut enklast att pussla in i en fullspäckad vardag. Du startar och slutar utanför din dörr och behöver ingen utrustning (förutom ett par bra skor). Du kan springa i princip var och när som helst.

Problemet med löpning är att många nybörjare tycker att det är förskräckligt tråkigt. Jag brukar säga att man får ge det en 4-5 veckor av regelbunden löpning för att hitta njutningen i träningsformen. Det är viktigt att inte gå ut för hårt i början, varken till mängd eller intensitet. Gör man det är risken för skador stor, och att ständigt träna med blodsmak i munnen är ju inte världens roligaste upplevelse.

Anders Szalkai har satt ihop ett kom-igång-program på 5 veckor där första veckan består av 3 raska promenader. Här är syftet att hitta rutinerna för sin löpning. Därefter ökas gradvis inslaget av löpning, dock alltid varvat med promenad. Efter 5 veckor är målet att klara lite längre sammanhängande joggsträckor.

Vill man ha en målsättning för sin löpträning finns hur många lopp som helst att välja på. Utmana släkt och vänner och skaffa ett gemensamt mål. Mitt första lopp var vårruset 2002. Jag glömmer aldrig den picknicken efteråt och hur bra det kändes att äntligen ha genomfört ett lopp. Efter det rullade det igång och nu står man där på startlinjen många gånger om året. Så på med skorna och känn friheten med löpningen!

Inga kommentarer

    Kommentera

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.