Det stora Garmin-mysteriet

Vi ger oss ut på en gemensam morgonjogg, Fredrik och jag. Kittade med varsin Garmin i olika modell, som helt uppenbarligen har olika sinne för fart!

Jag springer på i beskedlig 5:40-fart när Fredrik lägger in sitt veto. Han beskyller mig för att springa i 5:10-fart och tycker att jag ska tagga ner.

Hela min känsla säger 5:30-fart och det är också där klockan landar efter en stund. Men Fredriks fortsätter visa 5:10. Trots att båda klockorna visar samma distans, och vi har sprungit lika länge…

Man undrar ju om Fenix inte lärt sig hur man räknar fart…

3 x 4 km med cappuccino på mitten och bad på slutet. Semesterlivet i Brantevik!

12 Kommentarer

  • Svara
    Hannas krypin
    6 augusti, 2019 kl 22:04

    Min brorsa brukar alltid få andra tider fast vi springer tillsammans och har samma distans. Iallafall de gånger han verkligen springer med mig. Så tycker inte att det är ologiskt att klockorna visar olika. Eller jo, det är ologiskt men inte ovanligt. :-)

    • Svara
      Anna
      7 augusti, 2019 kl 16:50

      Alltså de brukar visa olika distans, och då är det ju logiskt att farten blir olika. Men om de visar samma tid OCH samma sträcka…… då borde t om ett barn i förskoleklass kunna räkna ut att farten borde vara densamma…. :O

  • Svara
    Johanna
    6 augusti, 2019 kl 23:24

    Det låter ju väldigt märkligt! Lite diffar de ju ofta, men det där var ju mycket. Men hallå så härligt med semester på Österlen ❤️

    • Svara
      Anna
      7 augusti, 2019 kl 16:50

      Hur härligt som helst!!! <3

  • Svara
    Staffan
    7 augusti, 2019 kl 09:02

    Garmins Fenix-modeller som har metallboett verkar faktiskt ha sämre mätprecision än Fenixmodellerna i plast eller äldre Forerunnermodeller som t ex 620 eller 630. Det har tydligen något med att GPS-chipet får sämre precision just p g a höljet i metall. Det stod om detta årets tråd om Stockholm Maraton på jogg.se där Susanne Bornmar som var farthållare för 3:30 och som hade två olika Garminklockor varav en Fenix fick mycket sämre mätning och mer osäkra uppgifter från Fenixklockan och därmed inte kunde lita på den, många som sprang med Fenix-modell hade också mycket större felmarginal på distansen efter loppet jämfört med de som sprang med äldre Garmin-modeller.

    • Svara
      Anna
      7 augusti, 2019 kl 16:51

      Jag är liksom van att de mäter olika DISTANS. Men när de visar samma tid och samma distans är det sjukt konstigt att farten inte är samma….. :D

  • Svara
    Ingmarie
    7 augusti, 2019 kl 22:32

    Det är ju det jag säger. Man kan inte lita på Gps:en. :-D Huvudsaken är att du sprang och att ni sprang tillsammans. :-)

    • Svara
      Anna
      9 augusti, 2019 kl 21:21

      Ja så mycket vet jag att vi gjorde :D

  • Svara
    carlssonkarlsson
    9 augusti, 2019 kl 20:29

    Det skulle vara extremt intressant om du tog detta till Garmins support! Och vad deras respons blir…
    (Efter att ni har dubbelkollat att ni verkligen har samma inställningar för GPS (GPS och/eller Glonass), Smart eller vanlig lagring av data, att det verkligen är momentantempo och inte medeltempo ni jämfört, … och kanske vilken mjukvaruversion i de olika klockorna.)

    • Svara
      Anna
      9 augusti, 2019 kl 21:22

      Jag ska dubbelkolla allt först, sen ska jag bannemej kolla med dem vad de har att säga till sitt försvar :D

      • Svara
        carlssonkarlsson
        10 augusti, 2019 kl 18:44

        Ser fram mot svaret! :)

        • Svara
          carlssonkarlsson
          18 augusti, 2019 kl 20:42

          Hej hej, hinner du så småningom regga ett ärende hos Garmin-supporten på era mysko skillnader? Nyfiken!!!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.