Vett och etikett i en löpskobutik

Jag fick akutslut på skor så här dagen innan Portugal, och begav mig till Löplabbet i Malmö. Skulle egentligen bara köpa en ny upplaga av mina vanliga, men nu uttjänta, skor. Inte prova, inte få tips, inte springa löpband. Bara roffa åt mig ett par, betala och gå. Adidas Adizero Adios Boost eller Salming Distans, lite beroende på vilka som förärats den snyggaste färgen i senaste versionen. 

När jag står och klämmer som bäst på ett par Adidas i härligt vårturkost kommer Löplabbs-Jens fram och ger mig en helt annan sko. En New Balance i illgult. Han talar sig varm över skon och jag inser att det här är skon jag ska ha. Fast i en storlek som inte finns inne…

Tänker att jag får gå förbi Runner’s store och se om de har ett par till mig, men Fredrik säger NEJ. Man får inte få servicen på en affär och sen handla på en annan. Och jag är i vanliga fall rörande överens. Men om jag behöver skon till i morgon och den inte finns på Löplabbet är ju läget lite krisartat…

Då får jag vänta, säger vän av ordning. Och jag ställer in mig på att åka till Portugal i gamla skor. Tills Jens meddelar att skon finns i Lund och saken är biff. Trots att Runner’s store ligger ungefär 200 meter bort OCH att jag har 20% rabatt där…. Jag kommer i alla fall njuta mina skor med rent samvete!

Så här tänker jag i den viktiga frågan skoshopping:

Om jag får bra service köper jag skorna där. Jag går inte hem och klickar hem dem på internet trots att de är mycket billigare där.

Skor som jag vet passar, klickar jag gladeligen hem på internet. Men då har jag inte upptagit någons tid i en löpaffär.

Finns inte skorna i rätt storlek, hade jag kunnat tänka mig gå till en konkurrent om det varit bråttom. Fast det hade känts lite elakt…

Hur tänker du på en fredag?

Mot Portugal!

8 Kommentarer

  • Svara
    Märta
    17 mars, 2017 kl 19:26

    Precis likadant! Har jag provat ut skorna i en butik och tagit upp personalens tid, då köper jag skon där. Men modeller som jag redan har haft X antal år och vet att de passar, de kan jag absolut beställa på nätet.

  • Svara
    Ingmarie
    17 mars, 2017 kl 20:59

    Samma såklart! Jag hade nog dock inte vågat mig på helt nya skor innan ett läger… :-)

  • Svara
    Nicklas
    18 mars, 2017 kl 08:13

    Gör likadant, bra service är guld värt.
    Fast version 2 är ännu bättre ;-)

    • Svara
      Anna
      18 mars, 2017 kl 08:34

      What? Har de gjort skon sämre i v3? Sånt borde inte vara lagligt ?

  • Svara
    Trailinspiration
    18 mars, 2017 kl 18:26

    Brukar inte heller ”missbruka” servicen i butik till min fördel.
    Men däremot i ditt läge; Om de nu inte har rätt storlek inne får de väl liiitegrann skylla sig själva? Inte alla som varken kan vänta, eller har lust att dra till annan ort. Jag hade gått 200 m bort i just det här fallet. Då hade han fått bli sur då!

    • Svara
      Anna
      19 mars, 2017 kl 21:06

      Jag hade kunnat överväga det just i detta fall. Men nu blev det ju bra i alla fall. Tack vara dotterns hjälteinsats som råkade befinna sig nära butiken i lund… :)

  • Svara
    Mari
    19 mars, 2017 kl 09:22

    Ursnygga skor och jag håller med – får jag service i butik handlar jag där :)

  • Svara
    Erika - Löpningen & Jag
    19 mars, 2017 kl 15:16

    wohoo, new balance! Hoppas du gillar dom :)
    Jag är lite kluven i skofrågan. Skiljer det tusen spänn, som det galet nog kan göra mellan butik i Sverige och engelska nätshoppar, så hade jag aldrig köpt i butik även om jag provat ut. Fast nu är jag ingen sån som tar upp tid från butikspersonalen utan smygprovar i nån hörna..haha.

  • Kommentera