Aktuellt

Syns du inte finns du inte…

… men var går gränsen för spam?

image

Jag är sämst på att marknadsföra mig själv. Ja ni ser själva, annonsen för TNT är mycket mer framträdande än  länken till mina egna tjänster.

Jag väljer att inte posta alla mina blogginlägg på Facebook utan satsar på några få utvalda. Som när jag kraschat med cykeln eller sprungit ett galet långt lopp mitt i natten. För jag vill inte störa. Ta plats. För det finns en gräns, i alla fall i min värld, när informationsflödet blir spam. När folk tröttnar och tar bort. När man inte vill se samma blogginlägg delas på alla möjliga sidor och grupper.

Därför verkar jag lite i det tysta. Totalt osmart såklart, men sån är jag. Och jag glädjer mig att folk hittar mig ändå. Så jag slipper bli den där säljaren jag inte är.

12 Kommentarer

  • Svara
    Snabba Fötter
    23 april, 2014 kl 16:19

    Känner igen mig i det och jag själv agerar på liknande sätt, tror jag. Man borde bli bättre på vissa delar, men jag vill samtidigt inte bli den som t ex slänger ut alla inlägg överallt eller postar ett blogginlägg utan (vad jag tycker) något värde bara för att jag ”måste” spruta ut blogginlägg för att det ska se ut som jag är aktiv i statistiken.

    • Svara
      Anna
      24 april, 2014 kl 07:50

      Ja vi tänker nog rätt lika. Både när det gäller marknadsföringen och allt det där andra runtomkring som vi pratade en hel flygresa om :)

  • Svara
    Miranda
    23 april, 2014 kl 16:58

    Alltså det där är ju så tudelat.Kommer ihåg hur mycket ångest jag hade över att ”sälja” mina saker på min egen blogg. Samtidigt inga problem att sälja andras saker. Det är konstigt för att man bör väl rimligtvis tro mer på sina egna saker än andras ? Jag är MED ER på funderingen hursomhelst, och hade jag inte träffat en säljare hade jag garanterat fortfarande inte haft TNT-loggan på kläder. Nu är jag jättestolt över att få gå runt med den typ jämt.. total överdrift blir det ju till slut :)

    • Svara
      Anna
      24 april, 2014 kl 07:51

      Jag har faktiskt funderat på att trycka upp en löparjacka med namn på… Det känns inte så farligt, det hade jag nog vågat utan att känna mig påstridig :)

  • Svara
    Rund är också en form!
    23 april, 2014 kl 19:04

    Du har kloka tankar (som vanligt)!
    Som du säger; självklart vill man ha tips på bra träningsbloggar, men det bästa är nog äkta blogg-länk-kärlek där. Att ”spamma” alla sociala medier med ”blaha-inlägg” till som tätt ger inte många läste i LÅNGA LOPPET!
    Keep going! :-)

    Kram M

  • Svara
    Löpning & livet
    23 april, 2014 kl 20:27

    Jag är nog lite likadan. Tror visserligen mina blogginlägg dyker upp på fb, men i övrigt tänker jag lika. Det är ju dock rätt dumt eftersom jag säkert skulle få fler jobb och kunder om jag kände mig lite mer bekväm med att synas på fler ställen. Vill ju liksom inte tro att jag är nåt du vet ;)

    • Svara
      Anna
      24 april, 2014 kl 07:53

      Visst är det så, korkat. Men samtidigt vill man ju känna sig bekväm i det man gör. Och för mig verkar det vara det viktigaste. Och jag inbillar mig att om man gör ett bra jobb så löser det sig ändå.

  • Svara
    anneliten
    23 april, 2014 kl 20:51

    Jag blev inbjuden att blogga i ett större forum – då låste det sig direkt. Jag kan bara skriva om jag gör det för mig själv, utan syfte att sälja något alls. Mer inåtriktat än utåtriktat på något sätt. Men några läsare vill jag ju ha förstås…

    • Svara
      Anna
      24 april, 2014 kl 07:55

      Det har du :) Jag läser för att jag är intresserad av det du skriver om! Oavsett hur många eller inga delningar på fb.

  • Svara
    Sophie
    23 april, 2014 kl 21:11

    Tycker väldigt mycket om din blogg och tycker att du sköter de där med reklam och marknadsföring av dig själv på bloggen bra! :)

  • Svara
    Malin
    24 april, 2014 kl 07:27

    Just det där tänket ger trovärdighet tycker jag. Och är en av anledningarna till att jag stannar här. Man kan sälja sig själv på andra sätt än att vara påstridig och ”överallt”. Trovärdighet funkar mycket bättre för mig.

  • Svara
    Lotta
    24 april, 2014 kl 08:08

    Kan bara hålla med ovanstående. Det är en fin balansgång det där med att synas, och visa vad man gör, att man kan, att man finns – i lagom mängd, utan att spamma och nedlusa folks nyhetsflöde med upprepningar, eller rena sälj-annonser. Dela blogg-inlägg på fb är väl inte så farligt, även om jag inte tycker man behöver dela VARJE gång man lagt ut ett inlägg. De som är intresserad följer nog bloggen ändå, men att hålla på och SÄLJA hela tiden.. Jag har en amerikansk fb-vän som säljer ett mirakelmedel mot både rynkor, slapp hud och celluliter som hon kan pumpa ut ibland flera inlägg om dagen av, vilket stör mig betydligt mer än när hon pushar för nya releaser av det träningskoncept hon säljer.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.