Smarta mål 2014

December är snart här och det börjar bli dags att sätta träningsmål för nästa år. Vad vill du med ditt 2014?

image

Att ha ett eller flera uppsatta mål kan underlätta din träning när motivationen tryter. Det kan hjälpa dig att nå längre i din ambition. Men för att målet ska fungera måste det vara väl genomtänkt och realistiskt. Hur många gånger har du inte satt upp mål som inte fungerar med din livssituation eller din innersta vilja?  Hur har det gått?

Tänk så här. Det mål du sätter upp ska vara SMART.

S står för “specifikt”. Målet måste vara tydligt för dig, vad är det du vill uppnå?

M står för “mätbart”. Du måste kunna veta när och om du uppnått ditt mål. Det kan handla om att kunna springa ett visst antal kilometer. Det kan handla om att springa milen på en viss tid. (När min man orienterar är hans mål att inte vara mer än 20 minuter sämre än näst siste man… )

A står för “attraktivt”. Du måste VILJA uppnå målet. Ofta sätter man ett mål utan att den sanna viljan finns. Det fungerar aldrig. Eller så sätter man upp samma mål som någon annan fast man egentligen inte vet varför. Hur många antar diverse plank-utmaningar utan att egentligen veta varför? Ditt mål ska komma i från dig, inte från dina vänner eller någon tidning hos frissan. Ditt mål ska spegla vad du verkligen vill!

R står för “realistiskt”. Målet måste vara genomförbart. Du kan inte gå från soffpotatis till att vinna OS på två månader. Målet måste utgå från där du är idag och ta hänsyn till dina förutsättningar och den tid du har att lägga på träning.

T står för “tidsbestämt”. Du måste veta NÄR du ska uppnå målet.

Så ta lite tid, sätt dig ner och formulera. Ett nytt blankt år med nya möjligheter. Vad vill du göra av det?

När målet är formulerat återstår det roliga. Att ta sig dit. Att jobba med delmål längs vägen är ett jättebra sätt att hålla motivationen uppe och att få tillfälle att fira lite längs vägen. Nya träningskläder fungerar alltid som belöning vid uppnådda delmål. Och shoppingstegar kan ge snabba resultat på marathon…

——————————————————————–
Detta inlägg publiceras i samband med Intersport.
image

4 Kommentarer

  • Svara
    Anna
    26 november, 2013 kl 20:03

    Jag har bara ett mål som egentligen är en förhoppning. Att bli en löpare igen. Hösten 2012 bröt jag fotleden. Kom tillbaka till löpningen snabbt och sprang min första mil i början på januari. Men så fick jag hopparknä i april. Det är fortfarande kass och just nu löper jag inte alls. Förhoppningsvis kan jag börja lite försiktigt till jul. Så inga stora mål nästa år, bara att komma tillbaka. Orka springa 20-30 km i maklig takt. Ultramaradebuten får vänta tills 2015!

    • Svara
      Anna
      26 november, 2013 kl 22:28

      Vilket tråkigt löpar-år! Tur att det snart kommer ett nytt som du förhoppningsvis får fylla med de bästa av löparupplevelser! Pepp i massor!

  • Svara
    Saras träningsblogg
    26 november, 2013 kl 21:53

    Bra inlägg! Mål är jätteviktigt tycker jag och sätter alltid upp mål tidigt! Både delmål och lite större mål. Nästa år ska jag avslute min klassiker med vasaloppet och vätternrundan men sen ska jag också springa mitt första maraton :-D

    • Svara
      Anna
      26 november, 2013 kl 22:28

      Låter som ett härligt år framför dig! Lycka till med allt!

    Kommentera