Aktuellt

DÅLIGT Herbalife!!!

Herbalife stod som sponsor av St Hans Extreme som jag sprang i onsdags. I en liten monter blev man erbjuden att testa sin kroppssammansättning gratis med hjälp av bioimpendans. En liten ström från hand till hand för att bestämma andelen fett i kroppen. Jag vet att bioimpedansmätningar är grymt otillförlitliga men eftersom jag hade en timmes väntetid på prisutdelningen så tänkte jag att jag kunde roa mig med en mätning.

Resultat: 29 % fett, alltså i övre delen av normalintervallet 20-30%.

Ni som känner mig vet att jag är mer åt det klena hållet. Jag har dessutom gjort en bodpod-mätning för 4 år sedan när jag var mycket mindre vältränad än nu – och landat på 20%.

Jag påtalade för tjejen som mätte mig att det här nog inte var ett korrekt värde, meeen jodå, det var så bra så bra.

Jag påpekade att det var rätt märkligt… denna apparat mäter nämligen bara överkroppen och där är jag bara skinn och ben. Mitt fett sitter längre ner…

Då fick jag svaret att den mäter över brösten och dom innehåller jättemycket fettväv. Eeeeh, inte mina, det vågar jag försäkra! En lite lätt gapskrattande från mitt sällskap. Mycket har jag men inte fettstinna bröst.

Det som irriterar mig är att personalen från Herbalife inte en enda gång tvivlade på sin apparat. Att de inte nämnde alla miljoner felkällor som finns med bioimpedansmätning. Om jag som är relativt tunn, får en fettprocent som går mot överviktsgränsen. Vilka värden får då helt normalbyggda personer?

Tänk er en helt normal sextonårig tjej som får ett för högt värde, kanske en överviktsdom. Vad gör hon? Går hem och bantar såklart! Det här är LIVSFARLIGT Herbalife och riktigt riktigt dåligt. Ska man mäta med otillförlitliga metoder ska man också ha kunskapen att se igenom resultatet och förklara felkällor. Man ska se på mig att den här fettprocenten inte stämmer. Man ska inte komma dragandes med stora bröst till en som knappt inte har några. För egen del spelar det ingen roll, jag har kunskap om min egen kropp och förstår att det inte stämmer. Men jag tänker på alla unga tjejer som kan luras in på farliga vägar. Eller är det kanske bara det som är syftet: sälja lite bantningsmedel?  HEMSKA TANKE!

mätning

För information lät jag mig senare mätas med kalipertång på gymmet och fick en fettprocent nära hälften av den som Herbalife ville tuta på mig….

61 Kommentarer

  • Svara
    Joachim
    28 maj, 2010 kl 11:05

    För allas kännedom så använder Herbalife Distributörer till största delen innerscannervågar från Tanita International som är värlsledande.

    Håller inte med dig om att denna mätning skulle vara grymt otillförlitlig, även om du har bildat dig den uppfattningen, däremot så får en mer korrekt om du använder den modellen som man både mäter över & underkropp.

    Vågarna tar ej fram värden på människor som är under 18 år så den situationen som du nämner inträffar inte.

    Sedan är det skillnad på fett% och det inre fettet som dessa scanners även kan ta fram så det kanske blev en missuppfattning och fett lagras ju på olika ställen och har svårt att tänka mig att du använde kalipertången över hela kroppen:-)

    Avslutningsvis så är inte Herbalifes produkter bantningsmedel utan näringsprodukter som även fungera som ett bra stöd när man skall gå ner i vikt!

    Med tanke på detta så tycker jag du skall ändra din rubrik för det är knappast Herbalife som är dåligt möjligtvis kan man ha åsikter om enskilda distributörer

    Hoppas iaf det gick bra på St Hans Extreme

    • Svara
      gabriel johansson
      31 augusti, 2012 kl 18:31

      hej ! jag väger 88.5 kg är 189cm och jag fick 16,1 % kropps fett villket kan stämma helt då jag fick 70.6 kilo muskler vatten 58,5 och förbränning i viloläge 2221 dock så har ölen satt sig lite på magen och jag fick en 2 på bukfett då 13 är fettma. vikt mellan 65-94 kg ska man ha runt 3 kg benminiraler jag fick 3,7… tycker det verkar vara riktigt bra och pålitliga saker som boost för träning eller då min kropp behöver runt 140 gram protein är det omöjligt för mig att få i mig det med bara kost 3-4 gånger om dagen. tror dock inte på någon form av bantning utan att göra något träna träna träna! Du kanske stötte på en maskin som inte funka men bara för det kan ju inte du gå ut och säga att Herbalife är dåligt när det finns över 2,3 miljoner användare. gymgrossisten har ju där i mot fått vissa produkter stoppade pga dopings preparat i sina pulver !…. Men Herbalifes produkter använder tex Barcelona alltså fotbolls laget. skicka gärna ett mejl till mig med lite fakta att herbalife är dåligt övertyga mig ! Lägger till en sak och det är att i alla andra produkter i alla fall nästan alla är det super mycket socker villket inte är så bra !!!!!!!! hell yha its not okey to be small and not fitt its not okey to be big and not fitt bute its okey to be small and fitt or big and fitt :) ;)

  • Svara
    Gunnar
    28 maj, 2010 kl 13:12

    Det där lät ju inte så bra, det håller jag med om. Och det arroganta svaret från Herbalife-representanten gör mig ju inte direkt mer positivt inställd. Bojkott!

  • Svara
    Jenny
    28 maj, 2010 kl 15:16

    Inte bra alls! Jag håller med dig Anna!

  • Svara
    Jonna
    28 maj, 2010 kl 15:21

    Mycket ska man höra! Bra även att någon slags representant från H. verkar ha läst inlägget, även om de verkar måttligt mottagliga för kritik.

  • Svara
    Malin L
    28 maj, 2010 kl 16:12

    Men snälla Joachim… Tror du själv på det där?

  • Svara
    Viveca
    28 maj, 2010 kl 16:29

    Jag håller med dig Anna!!! Efter alla mina mätningar så blev det en smärre chock att jag nu blivit så fet!!! som de ville ha det till….hmmm, vad säger vi när de ringer oss??

  • Svara
    anneliten
    28 maj, 2010 kl 16:46

    Har alltid tyckt Herablife verkar lite suspekt och nu fick jag det konfirmerat. Inte minst av Joachims svar. Om han var kommunikationsansvarig på mitt företag skulle han åka ut med huvudet före!

    Bloggar är kraftfulla som konsumentupplysning!

  • Svara
    Nene
    28 maj, 2010 kl 17:47

    usch, vad dåligt att det blev så för dig! :S
    Har själv testat en av deras vågar, och jag fick nog ett resultat som jag bra kan tänka mig att stämmer faktiskt. Både muskelprocent och fettprocent.

  • Svara
    Anonym
    28 maj, 2010 kl 21:40

    Min kompis blev sjuk av att äta Herbalife i 2 månader. Hon fick en massa bristsjukdomar och gick ner 8 kilo fastän hon redan var smal. Tror verkligen de vill få folk att känna sig tjocka, annars går ju inte deras rörelse runt.

    • Svara
      Elin
      21 februari, 2015 kl 23:35

      Jag är själv herbalifeanvändare och mycket nöjd! Jag tvivlar på att det är herbalifes produkter som gjorde din vän sjuk då de undersöks grundligt att Herbalifes egna forskare samt Sveriges livsmedelsverk.

      Sen det här med att hon gick ner 8 kilo i vikt, det finns ju olika typer av ”smala” kroppar. Det finns de som har mycket fettprocent & ser väldigt smala ut pga att deras muskelmassa är för låg. Sen finns det de som har hög muskelmassa och låg fettprocent. Vad som gällde din vän vet jag inte men det finns alltid två sidor till historien. Samt ifall man rasar i vikt eller går upp i vikt på mycket kort tid utan att det är ”rimligt” så att säga så har man ofta problem med sin körtel.

      Vi jobbar inte heller med viktnedgång alltid, vi jobbar med en hälsosamt liv. Jag började t ex inte alls för att gå ner i vikt utan enbart för att må bra & som bonus har jag gått upp ett par kilo i muskelmassa.

      Hoppas att detta svaret ger er som tvivlar på ifall Herbalife är bra lite mer kött på benen. Det är ju alltid svårt att få en rättvis bild då endast ena partens bild visas. Sen finns det ju alltid medlemmar som inte har jobbat länge och inte kan allt än & gör misstag, så som vanliga människor.

  • Svara
    Anna
    28 maj, 2010 kl 21:56

    Bra inlägg Anna. Det är inte okej, är de blinda? Och varför är de där på en löpartävling? Låt folk springa ifred.

  • Svara
    Andreas
    28 maj, 2010 kl 22:09

    Ja mycket ska man höra…
    För det första; Uruselt av den som mätte dig att inte se orimligheten i mätresultatet… Vem som helst kan se att du inte ligger i övre delen på normalskalan…det kan man se på 100 m avstånd…t.o.m när du har vinterkläder på dig ;)
    Fär det andra; om möjligt ännu sämre att försvara det med att fettet samlas på olika ställe…eftersom du inte har något fett alls på överkroppen måste du ju ha jordens tjockaste ben…det måste se hur roligt ut som helst :) Dessutom måste det bli skitjobbigt att springa med de benen…

  • Svara
    Andreas
    28 maj, 2010 kl 22:11

    Och förresten…vad tryggt det känns nu när jag vet att de bara mäter på de som är över 18.

  • Svara
    Mikael Björk
    28 maj, 2010 kl 22:24

    Men det är väl inte så konstigt att Herbalife vill ha upp fettprocenten, med tanke på att de marknadsför sig som nån slags ”näringsprodukt som stöd för viktnedgång”. De kan nog locka in en eller annan kund.

    Använder de fortfarande sina pyramidspelsliknande försäljningsmetoder med lokala försäljare som också profiterar på vidare värvade försäljare? http://sv.wikipedia.org/wiki/Multi_level_marketing

    Förvånar mig att St Hans vill ha dem som sponsor. Min bild är att det är ett ganska ”crappy” företag.

  • Svara
    Marcus
    29 maj, 2010 kl 09:28

    Tänk att representanten från Herbalife kan skjuta sig så själv i foten. De så skallade sociala medierna (som bloggar) är effektiva och visar att det är vi konsumenter som kan påverka.
    Jag har tidigare varit i kontakt med Herbalife och själv fått erfara den som en slags sekt (där man inte får ifrågasätta). Försök inte lura oss konsumenter, det tjänar inte Herbalife på i längden!

    /Marcus

  • Svara
    Magnus
    29 maj, 2010 kl 10:58

    Mycket bra skrivet Anna, dessa mätare är inte 100% därför är det viktigt att personen som sköter utrustningen har kompetensen att förklara vad det innebär för testpersonen. Detta gäller alla typer av tester, det bästa för att mäta kroppssammansättning är, som det ser ut idag, Bodpod. Denna är dock väldigt dyr att köpa in där är kanske tanitavågarna något bättre, om man kan hantera dem. Kalipermätning kan vara väldigt bra om det är en erfaren testare, för som testare måste man göra det väldigt regelbundet. Kalipermätning kan göras på olika många punkter där den största ligger på 12 punkter.

    Som tidigare sagt blir inte ett test bättre än personen som utför det är och hur bra den personen kan tolka resultaten.

    //Magnus

  • Svara
    Annii
    29 maj, 2010 kl 11:05

    Kan bara instämma med ditt inlägg och övriga kloka människor som kommenterat. Vet själv hur känslig man var som yngre och tyvärr är det ofta personer med redan sviktande kroppskännedom som dras till diverse mätningar och dieter…drop dead dangerous!!

  • Svara
    Ellen
    29 maj, 2010 kl 12:39

    Nej, fy fan. Herbalife har väl redan rykte om sig att vara ett halvskumt företag men detta tar ju priset. Men det är ju klart att ju fler de kan lura att de är överviktiga, desto mer bantningspiller eller näringsprodukter kan de sälja…
    Det ser väl vem som helst att du INTE ens är i närheten av övervikt, märkligt att Herbaliferepresentaten inte påtalade de felkällor som finns när mätningen så tydligt visade fel…

  • Svara
    Linn
    29 maj, 2010 kl 17:32

    Alltså lite komiskt, de stod i en monter på Lommafesten och det var samma gäng som var på S:t Hans tydligen. Jag var tvungen att göra en mätning och tvingade min man att göra det också. Han fick kommentaren ”mycket vältränad” med 15 %….. medan jag fick rätt mkt mer. Vi som alltid skojar om att det är tvärtom! Så vi drar slutsatsen att det är lurendrejare dom där…. och jag håller med, det kan ju vara förödande för vissa människor.

  • Svara
    sofie
    29 maj, 2010 kl 23:27

    Har precis köpt herbalife produkter.Hade KATASTROF resultat när jag stod på en våg de använder. Jättehögt fett % och lågt vatten.. jag anser mig vara vältränad och har väl några kilos övervikt men det borde inte gett så hemska resultat.. känns mindre kul

  • Svara
    Anna (orka mera)
    30 maj, 2010 kl 20:56

    Tack för ert stöd! Och Joachim – jag ändrar inga rubriker. Det här är min blogg och mina åsikter. För mig är det fantastiskt mycket skitsamma om det är Herbalife eller en distributör som klantat sig. Det viktiga är att inga människor under några omständigheter luras att tro att de är överviktiga. Om man sedan är 16 eller 18 är faktiskt rätt irrelevant, tycker du inte?

  • Svara
    Dessi
    30 maj, 2010 kl 23:18

    Håller med dig Anna! Dåligt av dem!. Jag har mätt mig vid två tillfällen på mitt gym med en sådan mätare man håller i händerna och senast vägde jag betydligt mindre men hade ändå en betydligt högre fettprocent än tidigare mätning.

  • Svara
    Askan
    31 maj, 2010 kl 09:22

    BRa Anna, jag blev själv mätt förra året och det var knappast så att de kollade leg på folk för att försäkra sig om att de var över 18 år.

  • Svara
    Mattias
    3 juni, 2010 kl 00:55

    Jag har själv en våg som mäter med BIO-impedans och det jag tycker man skall använda dem till är att mäta skillnader. Och då är det viktigt att använda den med samma variabler (samma tid på dygnet och att inte tränat ena gången men inte andra). Fick också ett konstigt resultat när jag mätte på en mässa (dock en annan leverantör av Bantningsmetod) där jag var på gränsen till överviktig. Att tänka på när man mäter med BIO-impedans är att det är vätskebalansen som är en avgörande faktor (Fett binder nästan inget vatten, vilket muskler gör) och saker som träning, vätskeintag, mens och när man åt senast är saker som kan ställa till värdet.
    Riktigt dåligt att man inte erkänner att dessa felkällor finns, men det är ju för att få sälja mer som de använder den. Och som du påtalar så kan ett felaktigt resultat få katastrofala följder om den som mäts har dålig självbild.

  • Svara
    Ellen
    3 juni, 2010 kl 21:09

    Gjorde en liknande mätning (fast den såg ut som en vanlig våg) i går och fick chockerande 33.1% fett. Ok, jag har ju fettdepåer på rumpa och lår MEN jag är fan inte överviktig.
    Mätte precis som du efter att jag sprungit (VårRuset) och därefter ätit och druckit en massa.
    I dag har jag inte varit särskilt glad över mitt snabba VårRus, utan bara letat fel och fettvalkar på min kropp. Galet!

  • Svara
    Ellen
    3 juni, 2010 kl 21:12

    AHA! Nu har jag läst om bioimpedansmätning på GI Viktkoll (som du länkade till). Jag stod på en mätgrej som såg ut som våg = kollar på underkroppen. Då förstår jag varför jag fick så högt resultat eftersom jag har mitt fett på just underkroppen medan jag har nästan ingenting av det sämre magfettet. SKÖNT!!!

  • Svara
    Anna (orka mera)
    3 juni, 2010 kl 21:59

    Dessi – ja felkällorna är många och det är dåligt av dem att inte ens nämna dem! Mattias nämner en hel radda här ovan och det borde dom också känna till!

    Mattias – exakt! De borde kunna redogöra för alla dessa felkällor och inse felaktigheten i mätningen.

    Ellen – häng inte upp dig på resultatet, gläds istället åt ditt vårrus. Bra jobbat!

  • Svara
    Jan
    6 februari, 2011 kl 10:58

    Många är intresserade av att mäta sitt kroppsfett och till det finns flera olika metoder. Allt från kalipermätningar som man gör för hand och billiga hemmavågar som påstår sig mäta kroppsfettprocenten till mer avancerade redskap som bodpods och magnetresonans. Det här kanske är helt nya begrepp för dig som läser men begreppen har redan beskrivits av Joel i ett tidigare inlägg och jag rekommenderar att du läser det genom att klicka på länken inom parentesen (“Kroppsfett – hur mäter man det?“).
    Ingen mat eller dryck inom 4 timmar före mätning.
    Ingen träning inom 12 timmar före mätning.
    Ingen alkoholkonsumtion inom 48 timmar före mätning.
    Töm blåsan 30 minuter före mätning.
    Ingen diuretisk medicinering
    Men håller med om att han/hon som utförde mätninges skulle
    ha upplyst dej om att det är inte så säker mätning
    Det finns tåv olika sorters övervikt en synlig en inte.
    Så den som utförde mätningek kan ha haft rätt
    Men häng int upp titt liv på en enstaka mätning gläds åt
    allt anna som du får uppleva
    Ha det bra

  • Svara
    Jan
    6 februari, 2011 kl 11:01

    Många är intresserade av att mäta sitt kroppsfett och till det finns flera olika metoder. Allt från kalipermätningar som man gör för hand och billiga hemmavågar som påstår sig mäta kroppsfettprocenten till mer avancerade redskap som bodpods och magnetresonans. Det här kanske är helt nya begrepp för dig som läser men begreppen har redan beskrivits av Joel i ett tidigare inlägg och jag rekommenderar att du läser det genom att klicka på länken inom parentesen (“Kroppsfett – hur mäter man det?“).
    Ingen mat eller dryck inom 4 timmar före mätning.
    Ingen träning inom 12 timmar före mätning.
    Ingen alkoholkonsumtion inom 48 timmar före mätning.
    Töm blåsan 30 minuter före mätning.
    Ingen diuretisk medicinering
    Men håller med om att han/hon som utförde mätninges skulle
    ha upplyst dej om att det är inte så säker mätning
    Det finns tåv olika sorters övervikt en synlig en inte.
    Så den som utförde mätningek kan ha haft rätt
    Men häng inte upp ditt liv på en enstaka mätning gläds åt
    allt annat som du får uppleva
    Ha det bra

  • Svara
    Luma
    11 februari, 2011 kl 01:20

    Herbalife dietshakes all tastes bad by the way, and way too expensive. The strawberry flavour got me vomiting since it tasted like an expired something, the tropical fruits flour and vanila tastes nothing, and the rest isn’t really worth the price. I have been drinking those shakes for 2 months now and only lost 1 kg. BOLLSHIT PRODUCT.

  • Svara
    Anna (orka mera)
    11 februari, 2011 kl 11:48

    Jan – jag känner till alla felkällor och alternativa sätt att mäta. Jag vet att jag hade sprungit ett lopp bara minuter innan. Men testpersonen från Herbalife – är det inte HON som ska känna till detta? Och förmedla det? Det är väl för tusan inte kundens ansvar. Att betydligt säkrare metoder visar på 14% kroppsfett rimmar illa med att jag skulle ha speciellt mycket osynligt (och endast av Herbalife detekterbart) kroppsfett.

    Luma – ungefär så !

  • Svara
    Adam
    17 februari, 2011 kl 15:27

    Alltså… Herbalife är ett företag som går runt genom att människor säljer bluffmediciner till sina kompisar i ett pyramidspels-schema. Det säger sig självt att det inte finns någon helst anledning att bry sig om vad de har att säga om vare sig fettprocent, hälsa eller något annat. Keep on running!

  • Svara
    Jan
    18 mars, 2011 kl 18:17

    Aj Aj Anna det var tydligen en öm punkt.
    Om jag inte har fel så finns det en inställning på vågen som mäter dom som är idrottare och.
    Herbalife har ett fel ,, dom släpper ut folk som utför mätningarn utan att va uppbackade av killar/ tjejer som kan sin sak.
    men produkten är super // vi är miloner användare

  • Svara
    Lotta
    18 mars, 2011 kl 19:16

    ”miloner användare” är knappast någon garanti för att produkten är bra, det finns nog många cigarettmärken, alkohol-, godis mm som har miljontals användare utan att deras produkter blir speciellt mycket nyttigare eller bättre för det. marknadsföring och psykologi ligger bakom, snarare än någon kvalitetsstämpel.

    det kan vara en öm punkt att bli avslöjad med fel och okunnighet..

  • Svara
    Anna (orka mera)
    18 mars, 2011 kl 20:06

    Jan – det må så vara. Men som Lotta säger, miljoner användare betyder inte att produkten nödvändigtvis är bra.

    Lotta – tack för din kommentar. Nu slapp jag formulera mig själv. Huvudet på spiken!

  • Svara
    Jan
    24 mars, 2011 kl 17:37

    Anna – Lotta
    Gämför ni Härbalife med rökning alkohol då är vi inne på något jag inte längre kan diskutera! Det är enbart dumt…
    Däremot har jag ätit Herbalife i sex år så det kan jag
    och jag mår bra.
    Tach Herbalife

  • Svara
    Jan
    24 mars, 2011 kl 18:02

    Ger bränsle åt topprestationer
    Herbalife är stolt sponsor av idrottare och idrottslag av världsklass. De presterar på topp med hjälp av Herbalifes näringsprodukter.

    Proffsidrottarna som Herbalife sponsrar använder våra produkter dagligen för att få hjälp att överträffa sig själva i krävande situationer.

    Eva Nyströn + Tove Wiklund är två Tri-Athlete som använder Herbalifs produkter OCH dom gämför det inte med Tobak o Alkohol.

  • Svara
    Anna (orka mera)
    28 mars, 2011 kl 09:54

    Jan – de äter möjligen Herbalife som kosttillskott, men knappast som måltidsersättning. Jag har inte jämfört produkten med tobak och det förstår jag att dom inte heller gör! Jag har ätit mat i 38 år och jag mår också bra.

  • Svara
    Lotta
    4 april, 2011 kl 22:30

    det är ingen som har jämfört herbalife med rökning eller alkohol, bara påpekat vilket dumt argument det är att något skulle vara bra bara för att det har många användare. kan du inte förstå det så finns det verkligen ingenting mer att diskutera.

  • Svara
    Mika
    28 juli, 2011 kl 09:16

    Jan- Ähum, knappast troligt att elitidrottare skulle stoppa i sig ett sådant skitpulver som innehåller doppingklassat meddel, du vet ju försjutton inte vad du pratar om, gör om gör rätt.

  • Svara
    isabelle
    19 oktober, 2011 kl 18:07

    Om du visste hur glad jag blev nu. Jag fick typ en dödsdom av Herbalife igår när jag blev hela 15år äldre metaboliskt än jag faktiskt är + en fett% på 34% trots att jag tränar 4timmar/vecka och äter sunt och väger normalt för min längd + har muskler. Blev ganska nedslagen men verkar som att fler än jag blev överviktiga i sina test.

  • Svara
    Amanda
    2 februari, 2012 kl 19:33

    ….Och hur tycker du det går med träningen då?

  • Svara
    Sanne
    21 februari, 2012 kl 14:18

    Mika- du ska nog forska lite innan det kommer fler grodor ur din mun!

  • Svara
    Simon
    7 maj, 2012 kl 23:42

    Suttit och läst igenom lite av era argument från detta inlägget.

    Tycker själv att man bör i alla fall testa produkterna innan man kapar benen av Herbalife. Visst, en scanning kan ge felslag beroende om man har ätit timmarna innan eller om man har tränat innan, om man har konsumerat alkohol dagarna innan etc.
    Tips är att göra en scanning innan lunch tid.
    Vill ni få mer exakta mått så mät er med en kaliper.

    Det jag vill säga är: ge det en chans, om Ni inte märker någon skillnad kan man åtminstone säga att ni försökte. Easy as that.

    Och Mika, kan säga till dig att en av världens bästa fotbollspelare; Lionel Messi, Barcelona använder Herbalife produkter både på och av planen av.

    Det var allt jag ville säga.
    Tack.

  • Svara
    Cinna
    4 juli, 2012 kl 18:59

    Läste också genom kommentarerna. Måste ge utrymme för andra sidan också. Jag var själv MYCKET skeptisk till Herbalife. MEN den person jag träffade var mycket professionell och fokus var inte bantning utan hälsa. Hur man t ex tränar effektivt och hälsosamt. Jag tränar 4-5 dgr/vecka men fick insikt om att jag ätit alldeles för lite proteiner. Deras pulver är som andra proteinpulver på marknaden, men med alla vitaminer, mineraler, kalcium, zink etc som kroppen behöver men som jag sällan får i
    mig pga stressig vardag. Inte många andra proteinpulver innehåller allt. Jag har fått mycket bättre träningsresultat, är friskare, piggare (låter fake kanske men är sant). Dessutom använder spanska fotbollslandslaget (och Messi) Herbalife. Vår egen Salming har druckit det varje dag i typ 2 decennier. Som protein och näringsdryck. Är alla dessa personer därmed sektmedlemmar? Och för övrigt; de mäter fettet som är insprängt i musklerna, alltså inte det ytliga fettet som syns utanpå utan fett som påverkar artärerna. Rekommenderar att läsa vad skillnaderna är.
    Mvh,
    C

  • Svara
    Eva
    11 juli, 2012 kl 15:34

    Jag kan bara hålla med Cinna. Stora välkända idrottsmän använder Herbalife
    produkter och är mer än nöjda, så som andra som inte tränar på elitnivå, men
    tränar för att få bättre kondition och en snygg kropp.
    Det finns de som vill kontrollera sin vikt och de som vill gå ner/hålla vikten/gå upp i vikt.

    Alla dessa människor blir nöjda och får bra resultat om de följer sitt program.
    Ett program som utarbetas individuellt och följs noggrann upp av en herbalife wellness-coach.

    Alla människor som använder produkterna RÄTT får bra resultat. Får de inte det,
    kan det bero på olika saker.
    Slarvar med det ena och det andra. Stoppar i sig lite ”gott” då och då (för de menar att det kan inte skada om man unnar sig lite ibland) !! ???

    Det kan vara många orsaker till att vissa människor inte får förväntade resultat
    och bara gnäller på produkten.
    När man har bestämt sig för en ny livsstil, ska man följa det och inte försöka skylla på
    något/någon annan…

    Herbalife är ingen bantningsprodukt. Det är en ny livsstil.

    Hälsningar
    Eva

  • Svara
    Anna (orka mera)
    19 juli, 2012 kl 08:28

    Kul att det här inlägget fortfarande lever :)

    Simon – kaliper ja, det var ju det ja sa och gjorde! Inlägget kritiserar inte i första hand Herbalifes produkter utan den bristande förmågan hos försäljarna att tolka ett mätvärde. Att de inte med egna ögon kan se att något är fel och förklara osäkerheten i mätmetoden. Och risken med att ge en osäker tonåring bedömningen ”på gränsen till överviktig”… Jag som är närmare 40 kan ta sånt men tänk på de yngre med mindre självkänsla!

    Cinna – som kosttillskott är Herbalife förmodligen varken sämre eller bättre än något annat märke. Tror ingen av de kända idrottsmän du radar upp ersätter sina måltider dock. De kompletterar nog snarare, och det är en helt annan femma. Men som jag skrev till Simon, det var mest faran med att bedömningen av fettmängden som jag ville belysa! Och av ditt svar att döma är har jag inte bara ofantligt stor byst utan även massor med fett i mina muskler. För mätmetoden kan ju aldrig vara fel…

    Eva – klart man får resultat om man använder produkterna. De är ju näringsberäknade så. Frågan är hur långvarigt resultat är. För inte är det väl så att man för resten av sitt liv vill äta pulver i stället för mat? Personligen tycker jag en livsstil med mat är mycket roligare. Och nu pratar jag mest bantning. Som kosttillskott kan det vara en annan grej. Men återigen, det är fult att sälja på folk bantningsprodukter till folk som just lurats att tro att de är överviktiga….

  • Svara
    Ebba
    26 juli, 2012 kl 19:33

    Anledningen till att jag hittade denna blogg var för att jag precis varit på en sådan scanning och känner mig… Inte bra alls. Det var inte en siffra rätt enligt min självåskådning. Jag är varken smal eller fettfri, normalbyggd är nog en bra bedömning. Dock har jag både styrketränat och spelat handboll i 10 år och är ovanligt muskulös (därmed inte sagt vältränad) för att vara tjej. Jag låg på under snittet i muskelmassa, dvs ”otränad”. I hela mitt liv har jag fått höra ”du borde lugn dig på gymmet, det börjar bli för mycket” och nu har jag helt plötsligt fått på papper att jag har underskott av muskelmassa…?

    Tack för det här blogginlägget, känner mig lite bättre till mods efter en inte allt för rolig timme hos herballife. Det här kan du hjälpa många unga tjejer med! Ang inlägget från herballife-killen ”man väger ingen under 18 så det behöver du inte oroa dig för”. Jag är 22 och var tillfreds med min kropp, tills nu. Inget som säger att en så känslig fråga som vikt försvinner bara för att man kommit över 18 år.

    Stort tack!
    Med vänlig hälsning, Ebba

    • Svara
      Anna (orka mera)
      27 juli, 2012 kl 09:35

      All pepp till dig Ebba. Låt inte Herbalife förstöra din självkänsla med sitt dravvel. Och precis som du säger kan ämnet vara känsligt oavsett om man är 18, 22 eller 48! Usch, nu blev jag upprörd igen! Kram på dig!

  • Svara
    Niklas
    31 juli, 2012 kl 04:16

    Diskussion är alltid viktigt, kul att inlägget lever vidare.

    Ebba/Anna -Jag var 22 år, skapligt vältränad när jag kom i kontakt med Herbalife. Jag mådde inte heller speciellt bra efter ”min timme” med dom då jag hade fått på papper att jag var överviktig och mer eller mindre otränad.
    Men istället för att direkt gå hem ledsen och totalt rata det jag just hört så bestämde jag mig för att ge produkterna en chans, lyssna på distributörerna och se vad som händer.
    Återkommer till detta.

    Mycket fokus ligger på att beskylla Herbalife som ett skumt företag. Ett företag som i själva verkat är värt miljarder, är börsnoterat och årligen avsätter enorma summor till välgörenhet. Elitidrottare är sponsrade, sportklubbar är sponsrade och miljoner ”vanliga människor” använder produkterna och är mer en nöjda med resultaten.
    Och det för oss in på nästa del.
    Herbalife hjälper dig gå ner i vikt under förutsättning att du äter hälsosamt och tränar regelbundet. Herbalife hjälper dig också gå upp i vikt(!) samt erbjuder oss vanliga människor vägledning och ett otroligt bra kosttillskott för bl.a träning.
    Den här tråden startade för flera år sedan och jag hoppas folk är lite mer pålästa idag.

    Att haka upp sig på ett okunnigt bemötade är farligt, att inte ge saker en chans är också farligt farligt. Själva scanningen är beroende av många faktorer som tidigare nämnt därför undrar jag Anna, har du gjort en likadan scanning hos Herbalife igen under rätt förutsättningar? Låt oss säga nu efter ca 2 år. Om inte, gör det och skriv sedan här det resultat du då fick. Det är gratis också.
    Be också en kunnig distributör förklara allt som sker under vägen fram till resultatet.

    Jag är idag 26 år och har arbetat som distributör i närmare 3 år och hjälp massor av människor inkl mig själv till ett hälsosammare och rikare liv på många sätt. Jag har hjälp lika många gå upp i vikt som jag har hjälpt folk som vill gå ner eller bara må bra och få ut mer av sin träning. Fått folk att träna på rätt sätt och äta hälsosam mat.
    Vi som distributörer har ett otroligt stort ansvar då vikt är en så pass känslig fråga för många. Vi bör vara kunniga och beslästa inom det vi gör för att kunna svara på alla frågor.
    Och hur otroligt är det inte när man kan ha som arbete och tjäna bra pengar på att hjälpa människor må bättre på olika som i sin tur hjälper andra förbättra sin självbild och själva tjäna pengar på det.

    Ge det en chans är det enda jag säger.

  • Svara
    Carro
    7 september, 2012 kl 14:32

    Otroligt intressant att läsa alla kommentarer och synpunkter. 

    Jag gjorde en bodyscanning häromdagen. Köpte en deal på Groupon för några månader sedan och löste in den nu. Jag blev paff när jag såg att jag kommit till en Herbal life-distributör, inget som angivits vid dealen. Jag såg fram emot scanningen, utvärderingen och om ev tips och råd ang hälsan. Men inte ur Herbal lires synvinkel! 

    Nu fick jag också ett mindre bra resultat ( liksom många här) trots att jag tränar regelbundet, lever ’normal’-sunt osv. Blev väldigt paff när jag ansågs ’överviktig’ enligt deras mått, även om jag alltid haft lite mer fett runt rumpa och lår, anser jag mig  normal för övrigt  Jag äter enligt lchf sedan några månader tillbaka och har gått ned över 8 kilo, jag är supernöjd förstås då jag även känner mig piggare. Trots att jag berättar detta inledningsvis envisas damen jag träffade att berätta om hur man ’ska’ äta, att man ska komplettera med deras produkter att så och så många miljoner äter deras pulver, shaker mm och att kända fotbollslag går i god för dem! 

    Jag hävdar att jag inte tror på kosttillskott OM man har tid och ork att laga till mat från grunden och äta regelbundet. Hon utgick från att jag inte åt rätt, inte hade tid för matlagning, och hade ’dipar’ på eftermiddagarna. Dessutom kunde hon inte nog berätta om kolhydraternas fördelar ( om om det hemska fettets nackdelar), något jag iaf för närvarande tagit avstånd ifrån. Det känns i efterhand som om besöket lika gärna kunde varit gratis, det var ren och skär marknadsföring.  Herbal life fick mer än 1,5 h av min fritid, testet och utvärderingen ( som jag framförallt var intresserad av) tog några minuter,  och var enligt mig inte tillförlitligt. Som någon skrev här ovan, om man vill göra en scanning, besök hellre ett apotek och gör testet för 40:-, så slipper du Herbal life- snacket! 

  • Svara
    Camilla
    28 oktober, 2012 kl 12:17

    Intressant att läsa diskussionen.
    Jag använder Herbalife produkter för att komplettera mitt näringsintag. Våra livsmedel har tyvärr otroligt mycket brister nuförtiden. Se diverse undersökningar och forskningar. Själv äter jag alltid vanlig mat och har numera fantastiska hälsoresultat sedan jag kompletterar med produkterna.

    Även de som tränar jättemycket kan få för liten muskelmassa när kroppen är tvungen att ta från sina egna proteinreserver till livsviktiga processer i kroppen. När vi bygger ett hus räcker det inte heller att bara köpa en massa verktyg och maskiner, vi behöver också byggmaterial. Byggmaterialet skall dessutom vara av god kvalitet för att få ett hållbart hus.

    En mätning direkt efter träning är missvisande eftersom kroppen har förlorat mycket vätska. Även om vi dricker en hel del efteråt har kroppen inte hunnit ta upp vätskan.
    Det handlar om %. Förhållandet mellan vatten% och fett% går alltså inte ett bedöma pålitligt med bara en mätning, som dessutom sker direkt efter träning.
    Titta istället på muskelmassan, se till att behålla resp öka den. Detta är viktigt för alla, oavsett om man tränar mycket eller är soffpotatis :)
    Camilla

  • Svara
    Stefan
    16 mars, 2013 kl 16:25

    Camilla: ”Jag har numera fantastiska hälsoresultat.” Det bevisar ju absolut ingenting mer än att du antagligen åt undermåligt förut. Det behövs inte och har aldrig behövts konstgjorda tillskott för att ha fantastiska hälsoresultat. Det behövs dock vilja, intresse och en gnutta ansträngning för att få i sig rätt sort & mängd näring om man tränar hårt. Att marknadsföra något i totalt vinstsyfte och spela på att det minsann är en nödvändighet för att kunna må sitt bästa jag är rent hycklande. Stå iaf för att den enda anledningen till att ni säljer och marknadsför är för att ni vill tjäna pengar. Hade ni tyckt er kunna nå samma resultat med rena livsmedel hade ni inte ansträngt er ett skit för att ”hjälpa andra till fantastiska resultat”. Nu kanske inte just du jobbar med produkterna så det där sista är väl mest riktat till dem som gör det. Missvisande och tyvärr ytterligare ett bevis på att om det finns pengar att tjäna kan man få folk att tro på vad skit som helst.

  • Svara
    Mia
    28 februari, 2014 kl 15:56

    Åh, sköt att läsa för mig som nyss varit och scannat mig och ville grina efteråt. Jag är muskulös och vältränad och har tydligen en metabolisk ålder som är nästan 10 år äldre än min riktiga, vilket jag inte kan tro på. Kvinnan som scannade mig (en våg, bara fötterna på plattor, inte händerna) kunde inte förklara varför, men ville sälja ett proteinpulver till mig. Nä, väljer att skita i den där scanningen och lita på känslan, jag är stark, uthållig och smidig. Det duger!

  • Svara
    Ida
    12 maj, 2014 kl 07:05

    Herbalife har lurat min utvecklingstörda syster att handra,hon har dessutom förvaltare och har 300 i veckan,samt är på daglig verksamhet,de höll på att ävertala henne att bli försäljare,jag var tvungen att tala med dem en timma för de skulle fatta,de kör en ful övertalningsförmåga,jag tycker de ska fatta att ett nej är ett nej

    • Svara
      lena
      26 januari, 2016 kl 13:44

      Ida! Det var nog inte HERBALIFE som företag men någon mindre erfaren oberoende distributör som har pratat med din syster. Jätte tråkigt om du fick negativ upplevelse. Men det har inget med företag Herbalife att göra!

    • Svara
      lena
      26 januari, 2016 kl 13:57

      Scanningar på TANITA eller OMRON är ingen medicinsk undersökning på balans i din kropp. Bara vägledning! Det finns många olika modeller av scaner som är mer eller mindre exakta. Men om man gör förändring och scanar om sig på samma modell så ser man skillnad. Det är det som är viktigt. Det som gäller Herbalife – distributörer som man träffar är inte HERBALIFE! Det är oberoende medlemmar/återförsäljare. Tycker du inte att person kan hjälpa dig med något så behöver du ju inte ha den person som hälsocoach helt enkelt. Det finns massor med jätte duktiga coacher som väljer att rekommendera Herbalifes näring som bra komplement för balanserad kost och aktiv livsstil. Jag har en duktig coach i alla fall och att komplettera vanlig kost med Herbalifes näring ger resultat! Själv använder jag Herbalife intelligent frukost för hela min familj (inkl.mina barn) i över 10 år. Mår toppen – inte trött, sliten och sötsugen som innan. Aldrig förkyld och har förbättrat mina fysiska prestationer på träningen realt. Det är jätte gott, enkelt och snabbt och ge vitalitet! Jag är jätte nöjd!
      PS. och så tänker jag så – är det bra näring för Christiano Ronaldo – då är det nog bra för mig också=)

  • Svara
    snaar1Åsa
    28 juni, 2014 kl 17:26

    Camilla, du äter ”vanlig mat” som du själv skriver och det kan ju betyda vad som helst. Om du sedan påstår att det är just dina dyra hälsopreparat som gör att du uppnår ”fantastiska hälsoresultat”, då lurar du dig själv. Jag hoppas bara att du inte lurar någon annan till samma onödiga inköp.

  • Svara
    Madelene
    22 februari, 2015 kl 20:49

    Vad händer om man slutar med Herbalife produkterna sen? Går man upp i vikt igen då? Måste man äta schaksen hela livet sen eller hur funkar det?

  • Svara
    lotta
    26 augusti, 2015 kl 16:24

    Det är skillnad att gå ner i vikt,,att behålla den är lättare med vanlig mat. Men skälvklart måste man göra en förändring .Med herbilife får man snabbare resultat.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.