Intervaller


Shit. Intervaller är tufft. En mara är en fis i rymden i jämförelse med ett intervallpass.

Inspirerad av nyhetsbrevet från marathon.se, har jag lagt upp min intervallträning så här:

Vecka 1: 5×1.25 km, med 60 sek vila
Vecka 2: 5×1.25 km, med 45 sek vila
Vecka 3: 5×1.25 km, med 30 sek vila
Vecka 4: 6×1.25 km, med 60 sek vila… osv.

Idag är vecka 1. Jag springer på en liten slinga i skogen, mjukt underlag och lite backar upp och ner. Men på fjärde intervallen kändes det inte som ”lite” backar utan mer typ fyra-fem mounteverests på raken. Hade som målsättning att springa 4:30-fart vilket skulle motsvara 5:38 min per varv.

Kom runt på 5:33-5:30-5:33-5:33-5:35, sanslöst jämna tider. Vilan på 60 sekunder kändes välbehövlig och jag har redan ågren för nästa veckas betydligt snålare 45.

Känslan efteråt var underbar. Total utmattning och en härlig trötthet i hela kroppen. Nu har jag återställt näringsbalansen först på Espressohouse och sen hos svärmor. Ser nu fram emot en god natts sömn, zzzz…zzzz..zzzz.

Inga kommentarer

Kommentera