Omega-3 berikning


Från gårdagens föreläsning kommer här ett inlägg om omega-3 berikade produkter!

Jag tycker det är fascinerade hur mycket ”hälsoprodukter” det finns som egentligen inte är så särskilt hälsosamma. Hur mycket livsmedelsproducenterna kan lura oss genom att svänga sig med krångliga ord och genom att vrida på fakta så att livsmedlet verkar bättre än det är.

Omega-3 är ju till exempel känt som ett mirakelmedel som skyddar oss mot både det ena och det andra, allt från hjärtkärlsjukdom till cancer och demens. Omega-3 finns i fet fisk men även i vissa vegetabilier som valnötter och linfrö. Av dessa är det fettet i den feta fisken (långa fettsyror)som är i särklass bäst för oss och de är framförallt dessa som avses när man pratar om mirakelegenskaperna hos omega-3. Korta omega 3-fettsyror från vegetabilier kan omvandlas till fiskfett i kroppen, men endast 10-20% omvandlas. Därför behöver man äta mycket mer av vegetabiliska produkterna för att uppnå samma effekt, om det ens är möjligt.

När livsmedelsproducenterna vill sälja sina varor utnyttjar de faktumet att de flesta vet att omega-3 är bra, men inte så många har riktigt koll på skillnaden mellan animaliskt och vegetabiliskt omega-3. De pyttsar i lite linfrön i sina produkter och basunerar ut med STORA bokstäver att produkten minsann innehåller omega-3. Och så köper vi. Såklart.

För att få i sig lika mycket nyttiga långa fettsyror som i 25 g sill måste vi äta 311skivor omega 3-berikat knäckebröd (5 kg), alternativt 25 kilo kokt pasta (och det mina vänner ger 37000 kcal, inte så bra för midjemåttet kanske!). Detta skrevs nyligen om i SvD och ni kan läsa artikeln här.

Lätt och lagom däremot berikas med omega-3 från fisk. Så långt fine. Men går man in på deras hemsida blir man besviken. Det står så här: ”en portion lax innehåller 2,7 g omega-3. 100 g Lätt och Lagom Omega-3 innehåller 0,7 g omega-3”

Fattar ni att ni måste käka 400 g Lätt och Lagom till middag för att motsvara laxen? Och HUR gott är det???

Inga kommentarer

Kommentera