Mat för att orka träna!

Det finns många anledningar till att träna. Vissa vill bli duktiga på något specifikt, vinna tävlingar. Andra vill utmana sig själva, springa längre och längre. Många tycker det är kul såklart. Andra ser det som ett måste. Vissa vill bygga muskler, andra vill gå ner i vikt.

Oavsett varför man tränar, måste man för att se resultat även se över sin kost. Och då handlar det inte om att äta så lite som möjligt, långt ifrån!

Jag läser många träningsbloggar och kommer i kontakt med många tränande människor på gymmet där jag instruerar. Jag får uppfattningen att folk ofta tränar för att gå ner i vikt. Man tränar och tränar samtidigt som man drar ner på maten. Upplevelsen av träningen begränsas till hur mycket kalorier som förintades istället för vilken otrolig känsla träningen kan vara i hela kroppen.

Själv föredrar jag att vända på steken. Att äta för att orka träna. Jag avskyr att komma hungrig och energidippad till ett pass. Ja ärligt talat ska det MYCKET till för att det överhuvudtaget ska hända. När jag tränar vill jag ha fullt med energi så jag orkar köra fullt ut hela vägen. Jag vill inte riskera att behöva hålla igen för att jag missat mellanmålet och fått energi-torsk. Och det är ju när jag kan köra fullt som jag får resultat av träningen. Orkar jag inte lyfta den tyngre stången pga energibrist kommer jag ju inte heller att bli starkare. Orkar jag inte springa lite fortare än sist blir jag inte snabbare. OCH kör jag halvdant bränner jag färre kalorier! (Och där biter man ju liksom sig själv i svansen om syftet var att gå ner i vikt.)

På samma sätt är jag noga med att fylla på efteråt. Jag tränar så mycket och vill vara fullt återhämtad varje gång. Då har man inte råd att slarva med maten.

Träningen blir så mycket roligare om man äter ordentligt, man känner sig starkare och mår bättre. Så ät kära vänner, ät!

Inga kommentarer

Kommentera