Äta efter träning?

Har fått ett par frågor om mat efter träning: vad ska man äta och får man verkligen äta om klockan passerat 18.00?

Klockan 18-myten är en av de mest seglivade myter som finns och jag får rysningar när folk säger att de inte kan äta för att klockan slagit 18. Har man tränat sent ska man givetvis fylla på med mat oavsett klockslag.

Direkt efter träning ska man för bästa återhämtning äta/dricka såväl kolhydrater som protein, ca 40 g resp 20 g. Här är enda gången snabba kolhydrater är att föredra framför långsamma. Musklerna suger nämligen upp glukoset från blodet utan att kroppen behöver frisätta för stora mängder insulin (som annars stimulerar fettupptag och verkar hämmande för fettnedbrytning).

Dessutom ska man vara något försiktig med fett i direkt anslutning till träningen eftersom det fördröjer matsäckstömningen, och därmed tar det längre tid för kroppen att ta upp näringen.

Så rent praktiskt, vad ska man äta?

Vill man göra det enkelt för sig tar man en återhämtningsdryck, exempelvis Gainomax, direkt efter träning och sen en vanlig måltid inom en timme.

Återhämtningsdryck kan vara smidigt men är absolut inget måste. Har man nära hem fungerar det precis lika bra med ett glas mjölk och ljust bröd med ost och skinka. Andra alternativ är kesella, banan och bär, eller en god smoothie på mjölk, banan och bär. En tallrik fil och müsli är fungerar också bra. Vad man väljer beror ju också på när på dagen man tränat. Har man en middag nära förestående, kanske det räcker med en macka och ett glas mjölk. Tränar man efter middagen väljer man istället ett större kvällsmål.

Att äta direkt efter träning påskyndar återhämtningen mellan passen. Tränar man sällan är det inte lika viktigt eftersom kroppen hinner återhämta sig ändå. Men tränar man mycket är det viktigt att äta rätt så att man orkar träna fullt ut även nästa pass. Och nästa. Slarvar man med maten kommer man inte orka att köra lika hårt och därmed inte få den effekt av träningen som tänkt.

Inga kommentarer

Kommentera