Vitaminboost

Jag hatar att vara förkyld. Mest för att man inte får träna då. Jag blir rastlös, på gränsen till galen av att gå hemma och snora. Därför gör jag allt jag kan för att undvika det! Allt som man lärde sig på dagis men sen glömde bort, tvätta händerna innan maten, inte bita på naglarna, inte dela glas med snorigt folk… you name it. Skulle jag ändå känna att något är i antågande (jag känner det ofta på att det sticker lite i läpparna, eller att det känns lite lurt när man sväljer) drar jag på stora vitamin-artilleriet. Då dukar jag upp ett paprikaberg och äter tills det tar slut (paprika innehåller mer c-vitamin än apelsiner!). Jag kryddar väl med vitlök (och struntar i hur poppis jag blir bland närstående och kollegor). Men framförallt lagar jag min antiförkylningsmiddag. Det är en vitaminbomb som skrämmer alla förkylningsbaskilusker på flykten! Och här kommer receptet:

1 aubergine
2 klyftor vitlök
1 buljongtärning (utan härdat fett, t ex Biofoods grönsaksbuljong)
blomkål
broccoli
500 g passerade tomater
1 msk balsamvinäger
couscous
curry
peppar

Tärna auberginen och fräs med vitlök i olja tills auberginen mjuknat.
Häll på passerade tomater, balsamvinäger och låt puttra i 20 minuter. Krydda med peppar.
Fräs en stekpanna full med blomkål och broccoli snabbt i smör och krydda med curry. Var noga så grönsakerna inte blir för mjuka!
Servera med couscous och strö över en hög solrosfrön.

Nu har jag inte någon bild på denna maträtt men det ser fantastiskt fint ut på tallriken med alla färger: grön broccoli, gul blomkål, röd tomatsås och så couscous. Maten innehåller förvisso lite i underkant med protein, men som vitaminboost funkar den perfekt. Se till att äta mer protein resten av dagen så är det lugnt :)

Inga kommentarer

Kommentera