Fullkornspasta vs vanlig

Vi är många som ratat den ”vita” pastan och istället tuggar fullkornspasta, i tron att det ska vara bättre på alla sätt och vis. Men är det verkligen så?

Fullkornspastan är nyttigare på så sätt att den innehåller mer vitaminer och mineraler. Däremot har den inte lägre GI än vanlig pasta, tvärtemot vad många tror. De fibrer som finns i fullkornspastan är olösliga och tas inte upp av kroppen. De ger tarmarna motion men påverkar alltså inte upptaget i kroppen och därmed inte GI. Har man problem med gaser och orolig mage, kan det t om vara bättre att återgå till vanlig pasta.

Men vad nu? Vi har ju blivit itutade att fibrer sänker GI, stämmer inte det?

Jo det stämmer till viss del. Det finns nämligen två sorters fibrer, olösliga resp lösliga fibrer. De olösliga fibrerna finns t ex i fullkornspasta och knäckebröd, och påverkar alltså inte Gi.

De lösliga fibrerna däremot sänker GI genom att de bildar en gel i magtarmkanalen som gör nedbrytningen långsammare. Dessutom sänker de det onda kolesterolet och skyddar oss på så sätt mot hjärt- och kärlsjukdomar. De lösliga fibrerna finns främst i frukt, bär, grönsaker, psyllilumfrö, linfrö, baljväxter och havre.

Det är alltså skillnad på fibrer och fibrer. Så välj fiber med omsorg! Och tvinga inte en gasig, bubblig och ledsen mage att äta sånna här torrfoder-pinnar i frukostfilen. Det blir ingen lycklig av. Släng då istället lite bär och linfrön på gröten (som alltså inte behöver vara gjord på fiberberikade havregryn). Och har ni en mage som pallar alla fibrer, så fine då är det bara fortsätta knapra.

2 Kommentarer

  • Svara
    Henrik
    3 november, 2009 kl 17:43

    Sitter och samlar information på ett föredrag jag skall ha om pasta och hittade detta, dock ganska gamla inlägg, om fibrer och ställer mig lite frågande.
    Vad vi lärt oss än så länge inom den kostkurs jag läser så finns det inte fibrer som gör så lite skillnad så man bör uppmana folk att de lika gärna kan strunta i dem.
    Jag är inte helt säker på vilka fibrer du pratar om, men jag skulle gissa att du syftar på de odigrerbara fibrerna som inte bryts ner i tarmarna. Dock skall det sägas att dessa fungerar som bulkmedel då de binder vatten. Med detta ökar de volymen på tarminnehållet och minskar risken för ”fickbildning” och cancer i grovtarmen. Det är också bra mot förstoppning.

    Reserverar mig naturligtvis för information som vi inte fått ta del på under vår utbildning än. Men jag är nyfiken på din syn på detta idag, när mer information om kostfiber finns tillgängligt än 2007.

  • Svara
    Anna (Orka mera)
    4 november, 2009 kl 15:12

    Henrik – ja,det är de olösliga fibrerna jag menar, och som jag skriver har de ingen påverkan på GI vilket många tycks tro. Fibrerna fungarerar precis som du skriver som bulkmedel och ger motion för tarmarna. Många människor äter redan tillräckligt mycket fiber varför ännu mera fibrer mest leder till en orolig mage och många toabesök. Är man tvärtom trög i magen finns all anledning att fortsätta äta fullkornspasta. Vad gäller minskad risk för cancer har jag inte sett någon studie på att olösliga studier skulle minska risken mer än de vattenlösliga, varför det är större idé att koncentrera sig på det lösliga fibrerna som dessutom har en mängd andra positiva egenskaper. Ungefär så :)

  • Kommentera