Variation förnöjer

Startade helgen med ett godmorgonspinning. Ja det heter ju förståss inte så utan förbränningsspinning, men klassen passar utmärkt som start på dagen när man är nyvaken.

Vi jobbade långsamt upp pulsen till 65% av maxpuls under en ca 12 min uppvärmning sen låg vi mellan 65- 70% för att i korta stunder öka till 75% men sedan ner igen. Jag som älskar hög intensitet har fått kämpa länge för att kunna hålla tillbaka, men tycker nu att jag behärskar det riktigt bra.

Förbränningsspinning handlar för mig inte på något sätt om förbränning, utan jag är fullt medveten om att jag bränner mer på en timme fullt ös. Däremot är förbränningsträningen (eller den lågintensiva träningen som jag föredrar att kalla det) bra att blanda in i sitt träningschema för att varva med den högintensiva träningen. Kör man ständigt på max är risken hög för överträning och skador, plus att kroppen aldrig får chans att bli bättre. Det är ju när man vilar som kroppen återhämtar sig och bygger både muskler och kondition. Och vila behöver inte på något sätt betyda sofflocket utan helt enkelt i en lägre intensitet eller med andra muskler.

Så idag blev det alltså återhämtningsträning. I morgon blir det högintensiv intervallträning med mina vänner löpskorna. Variation var ordet!

Inga kommentarer

Kommentera