Vikten är inte allt

Läste igår i Sydsvenskan om Livsmedelsverkets analys av choklad. Man har tittat på mjölkchoklad, vit choklad samt mörkchoklad. Vad jag förstår är det bara energiinnehållet de tittat på och Sydsvenskan gör en stor rubrik av att man blir lika tjock av mörk choklad som av ljus. So what? Hade vi trott något annat? Energimängden är ungefär densamma i alla sorter och då är det ju inte så konstigt att de har samma effekt på vikten. DN snaskar till rubriken ytterligare genom att påstå att ”mörk choklad är lika dålig som ljus”…
Dock är det ju så att mörk choklad innehåller så mycket annat som är positivt för vår hälsa: exempelvis mineraler, antioxidanter, flavonoider och flavoner. Antioxidanter skyddar oss mot hjärtkärlsjukdomar, cancer och åldrande. Flavonoiderna och flavonerna bidrar även de till vår hjärtkärlhälsa. Dessa ämnen kan även finnas i bättre mjölkchoklad men mjölken eliminerar tyvärr dess positiva effekter.
Så JA för viktens skull kanske det kvittar vilken sort vi äter, men vikten är inte allt. Jag kan bli smal av att endast äta en snickers om dagen också, men hur bra är det? Det finns annat att värdera än bara vikt! Så fortsätt för allt i världen äta mörk choklad! Mitt allra bästa tips är Michel Cluizel, Mangaro -underbar!!!!
De positiva ämnena i chokladen kommer från kakaomassan som bildas när man fermenterat, rostat, skalat och malt kakaobönorna. Kakaomassan kan sedan processas vidare så att man skiljer på fettet (kakaosmör) och kakaopulver (även kallat fettreducerad kakao).
Kakaomassa är en dyr produkt och i billigare choklad ersätts denna med kakaopulver och sämre sorters fetter, ofta härdade vegetabiliska fetter. Var därför noga med att välja en lite finare choklad! MUMSA LUGNT!

Inga kommentarer

Kommentera