Att äta regelbundet

För att hålla en jämn blodsockernivå under hela dagen är det viktigt att äta med jämna mellanrum. Själv äter jag ungefär var tredje timme. Så här ser min typiska matdag ut:

05.30 Lättfil m müsli
09.00 En skiva mörkt bröd med skinka och paprika. Frukt.
12.00 Lunch. Varm mat exempelvis kyckling och bulgur, lax och fullkornsris…Mycket grönsaker/rotfrukter. Gärna linser, kikärter mm.
15.00 Mellanmål.
17.30 Middag. Samma typ av mat som lunchen.
21.00 Kvällsmål

Sen jag började äta regelbundet och mer medvetet märker jag mycket stor skillnad på både ork, humör och koncentration. När det gäller småmålen varierar jag storlek och sammansättning efter hur övriga dagen sett ut näringsmässigt, samt med avseende på träning. De dagar jag tränar blir mellanmålen större. Mellanmål/kvällsmål direkt efter träning ser jag dessutom till att de innehåller både protein och snabbare kolhydrater. Är kosten i övrigt fettsnål, ser jag till att äta nötter/avocado för att inte fettintaget ska bli för lågt.

Genom att hålla mig till detta ”mat-schema” blir jag aldrig tokhungrig. Jag undviker därmed att kasta mig över onyttig mat som ofta blir fallet när blodsockret sjunker för lågt.

Jag vet att många tycker det är svårt att hitta på bra mellanmål och därför kommer jag att sätta ihop mina bästa mellanmålstips inom kort, så håll ögonen öppna.

Inga kommentarer

Kommentera